Verkoop Euro 4-modellen in gedrang door pandemie
Vanaf 1 januari 2021 mogen alleen motorfietsen die voldoen aan de Euro5-norm op kenteken gezet worden. Daarom proberen veel fabrikanten hun Euro4-modellen dit jaar nog te verkopen. De uitbraak van het Corona-virus dwarsboomt deze plannen.
De economische gevolgen van de pandemie worden steeds groter. Verschillende landen hebben zware maatregelen getroffen die flinke impact hebben op het dagelijks leven. Een gevolg hiervan is onder meer dat de handel, ook die in voertuigen, enorm is teruggelopen. En hoewel onderhoud en service vaak nog wel is toegestaan, is het verkopen van nieuwe voertuigen in verschillende landen opgeschort.
Die maatregelen vallen dus midden in de overgang van Euro 4, naar Euro 5-modellen. En omdat de oude Euro 4-modellen voor het einde van het jaar verkocht en geregistreerd moeten zijn, ligt er behoorlijk wat druk op de ketel. Om te voorkomen dat fabrikanten met onverkoopbare waar blijven zitten, is onder meer de Italiaanse motorfabrikantenvereniging in actie gekomen. Voorzitter Paolo Magri heeft de Italiaanse regering opgeroepen om bij de Europese Unie te lobbyen voor een overgangsperiode van zes maanden waarin Euro 4-modellen nog steeds geregistreerd mogen worden. Dit moet fabrikanten en dealers de kans geven, bestaande voertuigen tot medio 2021 te verkopen.
Of dit inderdaad gaat gebeuren, moet nog blijken.