Nieuws

Verhoeven op fabrieks-BMW

Nadat hij afgelopen jaar als privateer met ondersteuning van BMW Nederland op een G450X uitkwam in de Dakar-rally, is Frans Verhoeven voor de 2011-Dakar-rally opgenomen in het officiële Speedbrain-BMW fabrieksteam. Verhoeven krijgt drie sterke teammaten: de Fransman David Fretigne en de twee Portugezen Paulo Goncalves en Pedro Bianchi Prata.

Verhoeven is enorm blij met zijn plek in het BMW-fabrieksteam: “Vorig jaar heb ik zelf met monteur Boy Olyslager de kar getrokken en zijn we met een prototype op pad geweest. De machine liep als een kogel, maar door kleine problemen kwam dat er niet uit. Vanuit BMW kreeg Speedbrain enige tijd geleden de opdracht om voor hen een echt Dakar-fabrieksteam op te zetten. En daar kwam mijn opgedane ervaring met de G450 in rallytrim ineens heel goed van pas. Ik kreeg van Speedbrain ook alle ruimte om mijn ideeën voor de 2011-machine uit te voeren.”
Inmiddels zijn Verhoeven en Goncalves al van start gegaan met de nieuwe G450RR de Vodafone Estoril-Marrakech Rally. Zijn Portugese teammaat Paulo Goncalves eindigde daar als derde, Frans werd keurig vijfde. En hoe serieus BMW de Dakar voor 2011 oppakt, blijkt ook wel uit het feit dat ze niemand minder dan David Fretigne contracteerden. Fretigne was de afgelopen jaren als Yamaha-fabrieksrijder eigenlijk de enige persoon die met zijn 450cc machine deuken in het KTM 690-bastion kon schoppen. In 2011 moet iedereen echter met een 450 cc van start, omdat de zware kanonnen dan reglementair zijn verboden. En daarmee is Fretigne meteen een gedoodverfde kanshebber. Fretigne is ook duidelijk in zijn doel: “Ik heb bij Speedbrain-BMW getekend met maar één doelstelling: ik wil de 2011-Dakar winnen. Ik zag deze overstap zelf als een enorme kans en ik ben erg content met het team, met mijn teammaten en met de BMW, die erg goed stuurt en een zeer snel blok heeft. Met Frans Verhoeven heb ik ook een goede teamgenoot. Samen hebben we veel ervaring en weten we ook hoe je een goede Dakar-machine moet bouwen.”

Bijzonder aan de Rally-G450 is de plaats van de benzinetank: eigenlijk is het hele achterframe nu benzinetank (inhoud 30 liter), waardoor de machine verder erg rank kon blijven. In Noppennieuws 88, die rond 13 augustus verschijnt, lees je er alles over.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws