Nieuws

Vergelijkingstest roadster twins

Grote twins raken je rechtstreeks in je hart, hetzij door dreunen, het ronken of het hameren. De tijden voor fans van levendige, pure rijmachines met dikke twins tussen de framebuizen zijn echter wel eens beter geweest. Het is vandaag de dag ook misschien niet meer het meest voor de hand liggende concept, maar nog steeds een van de meest fascinerende. En er zijn gelukkig nog steeds heel uiteenlopende modellen!

Zoals de BMW R1250R, Ducati Monster 1200S, Indian FTR1200 Carbon en Triumph Speed Twin. Stuk voor stuk fascinerende machines die het thema elk op een heel eigen manier aanvliegen. Zo kiezen Ducati en Indian voor een sportieve V-twin, de meest karakteristieke van het twin genre, die langzamerhand met uitsterven lijkt te worden bedreigd. Zelfs de Italianen, toch lang de meest trouwe V-twin afficionado’s, schakelen in toenemende mate over op V4’s. Maar gelukkig zijn er nog uitzonderingen die het concept trouw blijven, zoals de Monster 1200S en de FTR1200 Carbon.
Ook BMW en Triumph blijven hun wortels trouw en kiezen respectievelijk voor een boxerblok en een paralleltwin. Vier dikke 1200’s kortom, goed voor een berg rijplezier.

Maar zoals gezegd ook vier heel verschillende interpretaties van hetzelfde thema. Ducati en Indian leggen de nadruk vooral op het sportieve aspect, BMW en Triumph kiezen voor een meer gematigde weg. Dat vooral qua blokkarakter overigens, wat rijdynamiek betreft zijn het allemaal rasechte stuurmachines. Wat de streke en zwakke punten van elk zijn? Dat lees je in de uitgebreide vergelijkingstest met dit fascinerende kwartet in MotoPlus 20/2020 (16 oktober in de winkel).

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws