Vergelijkingstest Piaggio MP3 300 HPE Sport – Yamaha Tricity 300
Cijfers liegen niet, en in dit licht beschenen lijkt er voor de Piaggio MP3 en Yamaha Tricity 300 een meer dan gouden weggelegd. Het aantal potentiële klanten voor deze driewielers, die je met het autorijbewijs mag rijden (mits behaald voor 19 januari 2013), bedraagt namelijk 9,8 miljoen. Kijk, dan hebben we het ergens over. Toch blijkt de praktijk net iets minder zonnig.
Anno 2020 werden er volgens het RDC van de hele MP3-range 376 stuks verkocht en van de Tricity 300 44 exemplaren, die laatste was overigens wel uitverkocht. Op zich nog helemaal niet zo verkeerd dus, maar gezien enorme doelgroep valt het toch wat tegen. Droog in de file staan met de radio aan geniet bij veel forensen klaarblijkelijk toch de voorkeur boven een snelle woon-werkgang. En het soms abominabele parkeertarief voor de auto neemt men klaarblijkelijk ook voor lief.
Toch is er een gerede kans dat de driewieler op korte termijn door veel meer mensen wordt omarmd. De coronacrisis heeft de behoefte aan individueel vervoer een flinke aangewakkerd, waarbij de het voornoemde duo zeker in de drukke randstad een prima alternatief voor auto en openbaar vervoer is. En die behoefte blijft waarschijnlijk ook wel bestaan wanneer corona eindelijk achter ons ligt. Het wordt immers alleen maar drukker op de Nederlandse wegen, met files, vertragingen en parkeerproblemen als direct gevolg.
Er spreekt dus veel in het voordeel van de Piaggio MP3 en de afgelopen jaar geïntroduceerde Yamaha Tricity 300. Maar iedere medaille heeft een keerzijde. Om uit te vinden hoe deze eruit ziet, gaan wij met deze enigszins exotisch ogende machines op expeditie en ontdekken dat ze naast veel overeenkomsten, op bepaalde fronten ook heel anders zijn. Welke? Dat lees je allemaal in MotoPlus 3/2021 (vrijdag 5 februari in de winkel). Het grootste motormagazine van Nederland en België iedere twee weken automatisch op de deurmat kan natuurlijk ook, klik hier voor een abonnement.