Nieuws

Vergelijkingstest middenklasse adventures

BMW F850GS Adventure, KTM 890 Adventure en Triumph Tiger 900 Rally Pro, alleen al van de namen druipt het avontuur af. Stuk voor stuk machines die niet alleen voor op het asfalt zijn geschapen, maar ook ernaast hun mannetje staan. Of in ieder geval zouden moeten staan.

Dat adventure-segment groeit de laatste jaren gestaag. Waar de eerste generatie allroads zich met hun doorgaans 19 inch grote voorwielen nog voornamelijk richtten op het asfalt en het mildere offroad werk, zoekt de nieuwe lichting adventures het duidelijk in de meer extreme hoek. Zoals de nieuwe KTM 890 Adventure, die hem met meer cc’s en meer vermogen tot een nog betere machine maken dan de 790 moet maken. Verwar dat ‘adventure’ overigens niet met basic, want de moderne avonturier komt qua uitrusting behoorlijk flink beslagen ten ijs. De Tiger Rally Pro bijvoorbeeld, doet qua naam misschien denken aan een hardcore terreinmotor, maar heeft een uitrustingspakket dat qua comfort niks te wensen over laat. Op de F850GS Adventure is het al niet veel anders, al moet je daar traditiegetrouw natuurlijk wel wat dieper voor in de buiden tasten. Maar dan heb je als potentiële globetrotter ook wat, zoals een adaptief regelende achterschokdemper.

Hoe fijn al die luxe ook is, uiteindelijk gaat het vooral om de rijkwaliteiten van de verschillende machines, die toch een soort van een spagaat moeten maken. Frivole stuureigenschappen op de weg, of toch liever meer stabiliteit in het terrein? En zo zijn er wel meer zaken die elke fabrikant op zijn eigen manier aanvliegt, zo ondervonden we tijdens een winterse toer met dit trio in het prachtige dal van de
Jagst. Welke van de drie de facetten van het moderne motoravontuur het best beheerst? Je leest het in MotoPlus 3/2021!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws