Vergelijkingstest Kawasaki Z900RS Café – Triumph Thruxton RS
Zoveel mensen, zoveel wensen, zoveel smaken. Thee of saké, twee- of viercilinder, Britse karakterfiets of Japanse perfectie, fish & chips of sushi… De Kawasaki Z900RS Café en Triumph Thruxton RS mogen dan allebei het retro café racer segment vertegenwoordigen, dat is ook zo’n beetje de enige gemeenschappelijke deler!
De Triumph Thruxton is ontegenzeggelijk de meest pure café racer van de twee, al was het alleen al vanwege zijn Engelse achtergrond, toch de bakermat van de hele café racer-scene. Sinds dit jaar is de dikke 1200 twin er ook in een motorisch flink gemodificeerde RS-versie, met meer pk’s (105 in plaats van 97 pk) en Euro5-goedkeuring. De Kawasaki Z900RS Cafe, die met een stuurkuipje, lager zadel en een uiterlijk wat merkwaardig, maar ergonomisch goed kloppend stuur de Japanse café racer uit de jaren zeventig vertegenwoordigt, mag dan qua cilinderinhoud met zijn 948cc iets minder hoog van de toren blazen, daaruit peurt de vier-in-lijn wel een heel respectabele 112 paardenkrachten. Motorisch gaan beide kortom een heel eigen weg, en dat geldt eigenlijk ook voor nagenoeg alle andere vlakken, zoals ergonomie, rijdynamiek en afstelling van het rijwielgedeelte.
En wat bevalt dan onder de streep als best? De fish & chips met thee, of toch de sushi met saké? Dat lees je allemaal in MotoPlus 22/2020 (13 november in de winkel). Liever MotoPlus automatisch thuis op de mat, klik dan hier voor een abonnement!