Vergelijkingstest Europese crossovers
Tijden veranderen, werd er een aantal jaren geleden gesproken over dikke vermogens, instelbare rijwielgedeeltes en een bult moderne elektronische hulpmiddelen, dan ging het vast en zeker over superbikes. Das was toen, tegenwoordig kun je het dan ook gewoon over een toermachine hebben!
Bijvoorbeeld over BMW S1000XR, Ducati Multistrada 1260S Grand Tour en KTM 1290 Super Duke GT. Drie voorbeelden uit een relatief nieuwe genre genaamd crossover. Dit simpelweg omdat ze een kruising vormen tussen sportmotor, toerfiets en allroad. Een fascinerende kruising ook, waarbij alle drie de motorblokken direct of indirect uit actuele of voormalige superbikes stammen. In een gecastreerde vorm weliswaar, mocht je daar met gemeten vermogens van respectievelijk 159 (Ducati), 179 (BMW) en zelfs 180 pk (KTM) überhaupt van kunnen spreken.
Daarbij kunnen ze ook alle drie bogen op een uitgebreid elektronicapakket. Alleen al de configuratie van de motormappings, tractiecontrole, motorrem, vering en verdere instellingen heeft iets van het bouwen van een modelspoorbaan: je hebt het gevoel dat je nooit klaar bent.
Benieuwd naar hoe dit comfortabele en tegelijkertijd ook uiterst potente drietal zich ten opzichte van elkaar verhoudt? Pak dan MotoPlus 14/2020 erbij, waarin we op pad gaan met dit fascinerende trio.