Nieuws

Vergelijkingstest Aprilia RS660 – Honda CBR650R

Middenklasse-sportmotoren bewegen zich tussen twee werelden in. Ze moeten meer kunnen dan alleen sportief sturen, want ze worden ook gebruikt voor dagelijks vervoer en tourritten. Hoe verschillend dit kan worden ingevuld, zien we mooi aan de Aprilia RS660 en Honda CBR650R. Beide zijn namelijk nadrukkelijker geschikt voor alledaags gebruik, maar ze vormen wel elk een heel eigen interpretatie van die taak.

Hoewel beide machines zich in hetzelfde genre bevinden, zijn er naast de overeenkomsten ook een aantal verschillen tussen de Japanner en de Italiaan. Neem bijvoorbeeld het uiterlijk. De Honda CBR650R is duidelijk gebaseerd op de vorige Fireblade, de SC77. De Aprilia RS660 daarentegen geeft juist een idee hoe de volgende RSV4 eruit kan gaan zien. Wat betreft de opties liggen de twee ook wat verder uit elkaar. De CBR650R pronkt niet met hightech voorzieningen, maar beperkt zich tot het essentiële. De RS660 lijkt een ander, veel luxer beeld te hebben bij essentieel. En ook wat betreft de aandrijving, kiezen beide een eigen weg. De Aprilia is uitgerust met de volledig nieuw ontworpen paralleltwin, de Japanse CBR650R kiest daarentegen voor een neer conventionele vier-in-lijn.
Het gaat bij deze twee machines niet om de pure motorische prestaties of opties. Sportieve middenklassers moeten meer kunnen dan je favoriete rondje in de omgeving of een circuitdag, ze worden ook veel gebruikt als dagelijks vervoer en voor langere tourritten in het weekend of tijdens de vakantie. En ja, we weten dat ook pure sportmotoren door de echte enthousiasten in het dagelijks verkeer worden gebruikt. Niet heel veel, maar toch genoeg. Zowel de RS660 en CBR650R zijn nadrukkelijker geschikt voor alledaags gebruik, maar vormen wel elk een heel eigen interpretatie van die taak.

Welke interpretatie is dan het best? Wie trekt er aan het langste eind? De ‘kleine Fireblade’ of de futuristische RS660? Dat lees je in MotoPlus 5/2021 (vanaf 5 maart in de winkel). Liever een abonnement? Geen probleem, klik dan even hierrrr…

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws