Nieuws

Upgrade BMW-boxers

Meer vermogen, meer trekkracht en een nog fraaier geluid: BMW lanceert een nieuwe generatie van haar befaamde boxermotoren. De boxermotor krijgt in 2010 nieuwe cilinderkoppen met dubbele bovenliggende nokkenassen. Deze technisch hoogstaande cilinderkoppen kennen we al van de HP2 Sport. Het nieuwe boxerblok komt in de R1200GS, de R1200GS Adventure en R1200RT te zitten, die volgende week in Milaan op de Eicma worden gepresenteerd.
De huidige cilinderkoppen met hoogliggende nokkenassen zijn vervangen door HP2-koppen met dubbele bovenliggende nokkenassen. De inlaatpoorten zijn vergroot van 47 naar 50 mm. De inlaatkleppen hebben nu een diameter van 33 mm (was 31 mm) en de uitlaatkleppen van 39 mm (was 36 mm). Bovendien gaan de kleppen verder open. En in de uitlaat is een door een elektromotor geregelde klep gemonteerd, die tevens bijdraagt aan een nog potenter boxergeluid uit de uitlaat, uiteraard binnen de wettelijke normen. Gecombineerd met het verhoogde maximum toerental van 8.500 toeren per minuut (was 8.000) is meer rijplezier dus gewaarborgd. Door de aanpassingen levert het blok nu bovendien 81 kW (110 pk). Dat is 4 kW (5 pk) meer dan voorheen. Het maximum koppel stijgt van 115 Nm bij 5.750 toeren per minuut naar 120 Nm bij 6.000 toeren per minuut voor nog meer souplesse.

Uiterlijk bleven de R1200GS en de Adventure ongewijzigd. Wel zijn er nieuwe accessoires, zoals de koplamp met LED verlichting en een vernieuwd BMW Integral ABS-remsysteem en de Enduro ESA (Electronic Suspension Adjustment), waarmee met een druk op de knop vering en demping zijn aan te passen. Om de controle bij rijden op onverharde ondergrond te bevorderen, kent het elektrohydraulisch geregelde systeem nu een stand waarin de voorvering extra soepel is afgesteld, zodat het wiel beter bodemcontact houdt bij hobbels, zonder dat daarbij de zithoogte verandert. Iets wat wel gebeurt bij een handmatige in te stellen vering.
De R1200RT bleef ook grotendeels onveranderd: deze kreeg een nieuwe kuipruit voor meer comfort. Verder is het voorspatbord is gewijzigd en de motorspoiler geoptimaliseerd. Ook zijn er nu standaard witte knipperlichten. De ophanging van de elektrisch in hoogte verstelbare ruit is versterkt om vibraties te reduceren. De spiegelophanging is eveneens verstevigd en de tellerunit is van een ontspiegelde kunststofafdekking voorzien. Bovendien is het schakelpedaal bij het nieuwe model verstelbaar. Een nieuwe optie is het ESA II en daarnaast kreeg de machine de bedieningsknoppen van de K1300-serie, met een Multi-Controller draaiknop voor nog eenvoudigere bediening van het optionele audiosysteem, dat ook een interfaces voor een MP3-speler, een iPod, een USB-stick en cd-speler kreeg.
De nieuwe BMW Boxers zijn begin 2010 leverbaar. In MotoPlus 22, die woensdag 11 november verschijnt, lees je er meer over.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Stijlvol jasje van LS2

Stijlvol jasje van LS2

1 maart, 2024

LS2 ken je waarschijnlijk voornamelijk van haar helmen, maar de Spaanse firma heeft inmiddels ook een uitgebreid ...
Mail & Win: S100 Clean Pakket

Mail & Win: S100 Clean Pakket

29 februari, 2024

Zo, met de MotorBeurs Utrecht als officieuze aftrap van het nieuwe motorseizoen koud achter de kiezen, is de tijd ...

Overig nieuws