Updates voor Honda’s CB1300
Eind 2011 verdween big bike Honda CB1300, geroemd om zijn koppelsterke en maar o zo soepele vier-in-lijn, van het Nederlandse en later Europese motortoneel. Toch is de geliefde Japanner nog altijd te koop, mag zich voor komend jaar zelfs op de nodige updates verheugen!
Klassieke lijnen en bijna een ongelimiteerde hoeveelheid newtonmeters vanuit de diepste toerentalkelder, de dikke Honda CB1300 wordt door velen zelfs negen jaar na zijn verdwijnen nog altijd gemist. De machine maakte in 2003 pas vijf jaar na zijn lancering in Japan de overstap naar Europa en verdween hier acht jaar later alweer uit de prijslijsten. Maar in Japan zijn ze blijkbaar nog altijd verknocht aan de retro big bike, die zich voor 2021 zelfs weer op een modelupdate mocht verheugen.
De machine kreeg een nieuw 4-in-1 uitlaatsysteem met een collector onder het blok en voor een nog soepeler blokkarakter is de vier-in-lijn nu voorzien van een ride-by-wire systeem met drie verschillende mappings. Het blok is goed voor maximaal 110 pk. Daarnaast is er nu ook standaard cruise-control aan boord.
Het CB1300 aanbod blijft voor komend jaar bestaan uit vier varianten: de naakte CB1300 Super Four en de CB1300 Super Bol d’Or met tophalf. Van beide uitvoeringen is er zowel een basis- als SP-variant, met Öhlins vering en Brembo remcomponenten.
Eind december wordt de nieuwe Honda CB1300 officieel gepresenteerd in Japan. Blijft toch een mooi ding!