Nieuws

Updates voor BMW R1250RS

Volgende week opent de Intermot de deuren, maar langzaam maar zeker druppelt er links en rechts al nieuws over het nieuwe motorjaar binnen. Over de BMW R1250RS bijvoorbeeld. Als we de geruchten mogen geloven krijgt BMW’s sportieve toermachine komend modeljaar een hogere ruit en updates op het gebied van de elektronica en het uitlaatsysteem.

De trend bij het 2023-model: minder sport, meer toer. Zo schijnt de totale hoogte van de RS met een centimeter omhoog te gaan en aangezien de ruit bij dit model het hoogste punt is, zou het ruitje zomaar eens anderhalve centimeter hoger kunnen uitvallen. En dat heeft uiteraard effect op de windbescherming voor het bovenlichaam, met name langere rijd(st)ers. Voorheen was de ruit van de RS handmatig in twee standen verstelbaar, en dat zal waarschijnlijk wel zo blijven. Een elektrisch verstelbare ruit ligt niet in de lijn der verwachting. 

In hoeverre ook de neus van de RS gaat veranderen door de andere ruit, is niet bekend. Zeker lijkt in ieder geval wel dat de R1250RS voor 2023 meer krijgt dan alleen een ander kleurtje. In de lijst met nieuwe kleuren die BMW in afgelopen juli al openbaarde, ontbrak de R1250RS, vandaar. 

Verder lijkt ook het uitlaatsysteem een update te krijgen om alvast te voldoen aan de volgende stap van de Euro5-norm, die in 2024 ingaat, te voldoen. Ook de modelcode wijzigt. Sinds 2019 werd modelcode 0J81 gebruikt, dat wordt vanaf komend modeljaar 0M81. 

Aan motorblok en rijwielgedeelte verandert vermoedelijk niets tot weinig. De volgende evolutie van het boxerblok wordt pas in de loop van volgend jaar verwacht met de nieuwe R1300GS. Een R1300RS mag dan op zijn vroegst pas in de zomer van 2024 als een vroeg modeljaar 2025 worden verwacht. 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Overig nieuws