Ultiem circuit(je)beest
Vol bravoure noemt KTM de 450 SMR de referentie bij de supermoto’s. De specificaties van 2024-model liegen er ook niet om.
Het 450cc-blok knalt er een imposante 63 pk uit. De eencilinder weegt zelf slechts 27 kilo. KTM geeft geen gewicht op van de complete machine, maar de 450-enduro uit dezelfde stal zet leeg nog geen 106 kilo op de weegschaal. Dan weet je ongeveer waar deze supermotard zonder verlichting op uitkomt. Speelkwartier gegarandeerd.
In vergelijking met het 2023 model heeft een nieuw kleurenschema met – natuurlijk – oranje, wit en zwart. Het paars verwijst naar de wedstrijdmachines van 1990. Het rijwielgedeelte heeft een nieuw aluminium achterframe van 1815 gram. De aluminium swingarm is eveneens nieuw. Natuurlijk zit voor- en achteraan topspul van huisleverancier WP.
Vooraan zit een ø 48 millimeter XACT-vork die vooral de laatste veertig millimeter van de slag progressief harder dempt. Achteraan filtert de XACT-monoshockdemper alle onrust weg. Vanzelfsprekend is alles volop instelbaar. Vooraan zet een Brembo vierzuigerremklauw de SMR razendsnel stil. Met de enkelzuigerklauw achteraan kun je de motor – zoals het heurt bij deze discipline – mooi glijdend de bocht insturen.
Aan elektronica geen gebrek op deze ‘kleine’ eencilinder. De 450 SMR beschikt over twee rijmodi, launch control, traction control en een quickshifter. Mocht je de motorfiets onverhoopt laten crashen dan zet het ROS (Roll Over sensor) automatisch het blok uit. Deze maand staat de motorfiets al in de showroom. De prijs is nog niet bekend, maar ter indicatie: het 2023-model kost € 12.560,-
Klik hier voor meer informatie en een dealer in de buurt.