Nieuws

Two wheel drive

Het concept tweewielaandrijving op motorfietsen is al lang niet nieuw meer, maar wat dit systeem van het Amerikaanse Christini echter onderscheidt van die van bijvoorbeeld KTM en Yamaha, is dat de aandrijving van het voorwiel niet hydraulisch, maar mechanisch geschiedt. Het ingenieuze systeem werkt met een extra ketting vanaf het voortandwiel. Die extra ketting drijft middels een haakse overbrenging een aandrijfas aan, die onder de tank naar het balhoofd loopt. In het balhoofd komt andermaal een haakse overbrenging, die op zijn beurt via een minuscule kettingaandrijving in de onderste kroonplaat twee parallel aan de vorkpoten lopende, in- en uitschuifbare aandrijfassen aandrijft. En deze verticale aandrijfassen zetten de voorwielnaaf met vrijloop in bewegen.

De total overbrengingsverhouding naar het voorwiel zorgt ervoor dat deze net even iets minder snel draait dan het achterwiel. Bij gewone omstandigheden werkt de voorwielaandrijving dus niet mee, enkel als het achterwiel doorspint helpt het voorwiel met extra tractie. De ombouwkit, bestaande uit ondermeer een aangepast frame en voorvork, is inmiddels leverbaar voor de crossers en enduro’s van KTM en Honda en kost tussen de 3.000 en 3.500 euro. De ombouw werkt met een ruilsysteem: je levert je eigen frame en voorvork in en krijgt per omgaande een geprepareerd setje terug. Of het echt zinvol is, kun je je afvragen, maar het is wel een mooi staaltje technisch vernuft. Klik hier voor meer info.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws