TT treurnis
De Bovag suggereert het uitsterven van ons, motorrijders. En met de TT gaat het ook al tijden niet jofel.
Maar gelukkig komt er tegengas van uit Assen:
De berichtgeving in het Dagblad van het Noorden van 26 mei over het dalende aantal bezoekers voor de Dutch TT heeft veel reacties losgemaakt bij racefans, die zich daarvoor o.a. wenden tot hun spreekbuis, de Stichting Vrienden TT Circuit. Deze liefhebbers vinden vooral dat de TT haar unieke karakter terug moet krijgen, met een aantrekkelijker aanbod op de baan, ouderwetse gezelligheid en vooral lagere prijzen.
Uit de reacties valt op te maken dat vele (voormalige) bezoekers vooral aanhikken tegen de hoge entreeprijzen. Vóór de komst van Dorna als rechtenhouder in 1992 kostte een tribuneplaats nog 65 gulden (minder dan 30 euro) en een staanplaats 35 gulden, maar daarna stegen de entreeprijzen fors. In 1997 kostte de hoofdtribune al 100 gulden en een staanplaats 55 gulden; inmiddels gaat het om identieke bedragen, maar dan in euro’s.
Daarbij vinden vele racefans dat de vertrouwde gemoedelijkheid plaats heeft gemaakt voor zakelijkheid en formaliteiten, onder andere in de vorm van strikte controles op en rond het TT Circuit. Ook de trage aan- en afvoer draagt in de ogen van de fans niet bij aan een positieve beleving.
Volgens de Stichting Vrienden TT hoort een grote menigte van oudsher bij de TT, zoals in 1990 met ruim 200.000 bezoekers, waarvan zo’n 143.500 op de racedag. Vorig jaar telde de TT in totaal circa 99.000 betalende bezoekers.
De Stichting Vrienden TT draagt graag haar steentje bij aan plannen om de TT qua beleving en bezoekersaantallen weer in ere te herstellen. Vele liefhebbers meldden zich de afgelopen dagen al spontaan met opmerkingen en suggesties. Daaruit valt op te maken dat de bestaande ideeën voor toevoeging van een vliegshow en nog een extra popconcert hen in feite koud laten. “Het hart moet terug in de TT” luidde een van de reacties; voor de intrede van Dorna wist de TT zich te onderscheiden met elk jaar alle klassen, aantrekkelijke entreeprijzen en vooral de echte motorsportsfeer. “Waarom niet weer als vanouds de WK Zijspanrace erbij, vooral nu Bennie Streuer bezig is in de legendarische voetsporen van vader Egbert te treden?” Een andere lokale held is Moto3-coureur Jasper Iwema, al enkele jaren de enige Nederlandse deelnemer aan het WK: meer ondersteuning en promotie kan zomaar leiden tot extra bezoek, terwijl de effecten van de Junior Track etc nog wel enige jaren op zich laten wachten. Andere ideeën die al binnen stroomden betroffen meer toegankelijkheid voor de fans, met een ‘open paddock’ en een ‘pitwalk’ zoals bij de Superbikes. Nu de TV-uitzendingen van de GP’s ook nog eens achter de decoder zijn verdwenen, wordt de sport bovendien automatisch minder populair bij het grote publiek, hetgeen evenmin bijdraagt aan bereidheid om de TT te bezoeken. Ook hier is dus werk aan de winkel.
Al met al lijkt de komst van Dorna in de loop der jaren te hebben geleid tot het vertrek van de ziel van de TT. Het zijn echter de fans die voor het unieke karakter van dit traditionele evenement zorg(d)en; als zij weer massaal moeten terugkeren, moeten zij ook nadrukkelijk worden betrokken bij de plannen daarvoor. De klant is immers koning. Als vertegenwoordiger van de liefhebbers neemt de Stichting Vrienden TT Circuit dan ook graag de taak op zich om concrete voorstellen aan te dragen.