Nieuws

Triumph Tiger 850 Sport: straat-georiënteerde instap-Tiger

Met de Triumph Tiger 850 Sport voegt de Britse fabrikant een nieuw loot aan haar Tiger-gamma toe. Deze meer straat-georiënteerde 850 Sport vervangt komend jaar de standaard uitvoering van de Tiger 900 als instapmodel binnen de Tiger-lijn. Dat doet deze driepitter met een eigen motor motor-setup, een rijkere standaard uitrusting dan de Tiger 900 en een lagere prijs.

Anders dan de vroegere Tiger 1050 Sport, die een wezenlijk andere smoel had dan zijn soortgenoten, deelt de nieuwe Tiger 850 Sport wel zijn avontuurlijke voorkomen met de Tiger 900. En ook motorisch zijn de nieuwe 850 en de Tiger 900 in de basis identiek.

Ze delen dezelfde boring-x-slag-verhouding van 78 x 61,9 mm en dus ook de longinhoud van 880cc – laat je dus niet misleiden door de typeaanduiding. En ook de 850 is voorzien van Triumph’s T-plane krukas en een 1-3-2-ontstekingsvolgorde. Maar om de nieuwe Tiger 850 Sport wat toegankelijker te maken is het vermogen teruggebracht van 95 pk bij 8.750 toeren naar 85 pk bij 8.500 toeren. Ook het maximum koppel is met 82 Nm bij 6.500 toeren heel iets lager dan de Tiger 900 met 87 Nm bij 7.250 toeren voorschotelt. Vermogens- en koppelafgifte zijn, zoals gebruikelijk bij Triumph, lineair en breed uitgesmeerd en dat lijkt het op voorhand al een lekker makkelijk te rijden machine te maken.

Triumph heeft de Tiger 850 Sport voorzien van ride-by-wire met daaraan gekoppeld de rijmodi Rain en Road. In beide modi is het volle vermogen beschikbaar, maar beide hebben hun eigen specifieke settings voor gasrespons en tractiecontrole. Die laatste is overigens ook uitschakelbaar. De gekozen modus en uiteraard alle andere noodzakelijke info kun je aflezen op een 5 inch TFT-display. Helaas is er geen connectiviteit voorzien met een smartphone.

Maar dat ben je na een blik op de verdere uitrusting zo vergeten. Zo is de nieuwste Tiger voorzien van een setje radiaal gemonteerde Brembo Stylema-remklauwen voor, met ABS uiteraard, led-verlichting rondom en dagrijverlichting (DRL). Daarnaast kan het zadel in twee posities worden versteld (810 of 830 mm) en kun je het ruitje handmatig en tijdens het rijden in vijf standen verstellen.

De droog 192 kilo wegende Tiger 850 Sport wordt voor en achter afgeveerd door veerelementen van Marzocchi. De stelmogelijkheden daarvan zijn helaas beperkt tot de veervoorspanning achter, maar de veerwegen zijn met respectievelijk 180 en 170 millimeter aangenaam lang voor straatgebruik. De Michelin Anakee banden om het 19 inch voor- en 17 inch achterwiel vinden prima hun weg op asfalt, maar zullen ook een uitstapje in licht terrein niet schuwen.

De basisprijs voor de nieuwe Tiger 850 Sport, die leverbaar wordt in rood/grijs en blauw/grijs, is € 12.950,- , inderdaad € 650,- minder dan de huidige Tiger 900 kost, maar kan nog worden opgetuigd met tal van toeristische of juist meer avontuurlijke accessoires. Eind januari 2021 staat ‘ie bij de dealer.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws