Nieuws

Triumph Tiger 1200 met 30L tank en 150 pk

Dat er een lichtere en sterkere Tiger 1200 aan zat te komen, wisten we. Dat Triumph direct vijf (!) varianten lanceert was minder bekend. Dat daar bovendien reiskanonnen met een 30 liter benzinetank bijzitten is een echte verrassing.

De nieuwe Tiger 1200 familie heeft twee stromingen. De GT is met zijn gietwielen de straatjongen die leeft voor de openbare weg. Triumph heeft daarvan drie varianten in de aanbieding: de  basisversie 1200 GT, 1200 GT Pro en 1200 GT Explorer. De eerste twee hebben een benzinetank van twintig liter, de Explorer doet er tien bij.
Naast de GT is er voor de doorgewinterde avonturier de Rally-versie met 21” (voor) en 18” (achter) spaakwielen en langere veerwegen. De snelle rekenaar weet al dat Triumph er daar twee van aanbiedt: de 1200 Rally Pro en de 1200 Rally Explorer. Die laatste heeft natuurlijk weer de mega-tank.

Het voelt ietwat onrechtvaardig om bij de standaard toch behoorlijk rijk uitgeruste 1200 GT te beginnen over alles wat hij niet heeft ten opzichte van de andere versies, maar we moeten wel om de verschillende motoren te duiden. De GT heeft dus geen quickshifter, middenbok, bochten-verlichting, holl hold control, carterplaat en verwarmde handvatten. Bovendien heeft hij geen vijf rijmodi (of zes zoals op de Rally’s), maar drie.

De verschillen tussen de Rally Pro en Rally Explorer bestaan naast de grotere benzinevoorraad onder meer uit een dodehoekdetectie op de laatste (ook op de GT Explorer). De Rally Explorer heeft net als de Rally Pro een aluminium carterbeschermplaat, valbeugels rond het blok, maar ook nog beschermbeugels rond de brandstoftank. Zowel de straat- als offroadgerichte Explorer beschikt over verwarmde bestuurders- en passagierszadels en bandenspanningscontrole.

Triumph heeft flink gesleuteld aan de Tiger 1200. In vergelijking met zijn voorganger is hij vooral flink afgevallen. Minus 25 kilo is geen kattenpis. Geen overbodige luxe, want de Triumph allroad stond bekend als zware jongen. De 1200 GT weegt rijklaar 240 kilo (Pro 245 kg, GT Explorer 255 kg), de Rally gaat op voor 249 kilo (Rally Explorer 261 kg). Om je het opzoeken te besparen: een BMW R1250GS weegt 247 kilo en de R1250GS Adventure doet 268 kilo.

Triumph bespaart op het frame en het aangeschroefde aluminium achterframe een flinke 5,4 kilo . Ook de benzinetank en achterbrug annex cardanbehuizing (-1,5 kilo) zijn gemaakt van aluminium.  Het lichtere gewicht komt ook optisch tot uitdrukking in het rankere silhouet. Het zadel is bij de overgang naar de tank ranker om makkelijker met de voeten bij de grond te komen. De zithoogte van de GT’s bedraagt 850/870 mm en bij de Rally’s 875/895 mm. Een optioneel laag zadel haalt daar 20 millimeter van af. Het stuur is nu 20 mm breder voor meer controle. Op de Rally-exemplaren staat het ook nog eens 16 mm hoger voor een betere staande houding. Alle Tigers beschikken over semi-actieve vering van Showa. Op de Rally is die voor en achter goed voor 220 mm veerweg, bij de GT bedraagt dat 200 millimeter.

De soepele krachtbron is heeft er 9 pk bijgekregen en dat brengt het totaal op 150. Het koppel is ook hoger dan dat van de vorige Tiger 1200. Met 130 Nm bij 7.000 tpm heeft hij 8 Nm meer. Bovendien is het karakter van het blok gewijzigd door de T-plane krukas. Die geeft ontstekingspulsen op 180, 270 en 270 graden en dat zorgt net als bij de Tiger 900 voor vette trekkracht onderin terwijl het bovenin mooi doorloopt. Het blok lijkt van binnen geen steek meer op zijn voorganger. Het heeft onder meer: nieuwe boring en slag, aangepaste krukas en cilinderkoppen, evenals een gemodificeerde versnellingsbak, koppeling en cardanaandrijving.

Over de elektronica kunnen we niet kort zijn, maar dat doen we wel. Triumph pakt uit met een joystick-bediening (o.a. bekend van de Speed Triple/RR), verlichte schakelaars, USB-oplader, cruise-control, hill hold control, verschillende rijmodi, bochten-ABS, elektronische vering, hellingshoekafhankelijke tractiecontrole, bluetooth-connectivity en keyless start.

Tot slot de kleine lettertjes. De Tiger 1200 heeft tegenwoordig drie jaar garantie en vraagt om de 16.000 kilometer om onderhoud. In het voorjaar van 2022 staat hij in de showroom. De prijzen zijn al bekend: de 1200 GT kost € 20.700,-, de GT Pro € 23.600,- en de GT Explorer gaat weg voor € 25.500,-. De Tiger 1200 Rally Pro kost € 24.850,- en de Rally Explorer zet je € 26.600,- achteruit. Info: www.triumphmotorcycles.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws