Triumph lanceert nieuwe Daytona 660
Afgelopen jaar werd ‘ie al eens betrapt tijdens een testrit, maar nu is ‘ie officieel gepresenteerd: de nieuwe Triumph Daytona 660.
De aanduiding Daytona heeft natuurlijk een supersportieve lading in de Triumph-historie, maar met de eerdere supersports van de Britse fabrikant heeft de nieuwe Daytona 660, afgezien van zijn sportieve looks met iets van het vroegere Daytona-DNA, niets te gemeen. De toevoeging 660 duidt uiteraard op de 660-lijn van Triumph, waarin het al de Trident 660 en Tiger Sport 660 heeft. De nieuwe Daytona 660 deelt zijn 660cc-driecilinder-krachtbron met deze beide andere 660’s, maar is met 95 pk vermogen bij 11.250 toeren en 69 Nm bij 8.250 toeren wel iets een stukje sterkere dan zijn 81 pk en 64 Nm metende stalgenoten. Daarmee gaat de nieuwe Daytona 660 de strijd aan met concurrenten als de Yamaha R7, Honda CBR650R en de nieuwe Suzuki GSX-8R. Overigens is 80 procent van dat koppel volgens Triumph al net boven de 3.000 toeren leverbaar, wat de Daytona 660 een makkelijk te rijden machine moet maken.
Ride-by-wire-technologie maakt de toepassing van verschillende rijmodi (Sport, Road en Rain) mogelijk, met voor elk specifieke settings voor gasrespons en tractiecontrole. ABS is uiteraard standaard aan boord, en daarnaast ook het nieuwe ‘Emergency Deceleration Warning system’ dat de alarmlichten in werking stelt bij een noodstop. Vergelijkbaar dus met het systeem dat Honda al een paar op een aantal van haar modellen toepast. Alle settings en andere info lees je af op een gemengd TFT/LCD-display, dat compatibel is met het optionele My Triumph Connectivity System.
De driecilinder heeft een plek in een frame van stalen buis en het geheel wordt aan de voorzijde afgeveerd door een 41mm upside-down vork van Showa en achter door een schokdemper van dezelfde fabrikant. Op de veervoorspanning achter na is er echter niets instelbaar aan de vering. Om de vijfspaaks aluminium gietwielen liggen Michelin Power 6 banden (120/70-17 en 180/55-17). Geremd wordt er met een stel 310mm-schijven en vierzuiger-remklauwen voor en een enkele 220mm-schijf met enkelzuiger klauw achter.
De clip-ons van de rijklaar 201 kilo wegende Daytona 660 zijn boven het stuur geplaatst, wat in combinatie met de 810 mm zithoogte zorgt voor een gematigd sportieve zithouding, die ook langere ritjes mogelijk moet maken. Optioneel is er een lager zadel (785 mm) leverbaar. Dat zadel maakt deel uit van een reeks accessoires, waaronder ook een quickshifter, waarmee je de desgewenst een stukje toeristischer of juist sportiever kunt maken. Voor A2-rijder is er een speciale kit om het vermogen van de Daytona te beperken tot 35 kW.
De nieuwe Triumph Daytona 660 heeft een basisprijs van € 10.995,- moet in maart bij de dealer staan in de kleuren grijs/zwart, wit/zwart en rood/zwart.