Nieuws

Triumph gaat Street Single toch maken

Triumph trok in 2014 resoluut de stekker uit de plannen om met een kleine eencilinder de Aziatische markt te bestormen. De Britten keren nu op hun schreden terug en halen de instapper weer uit de koelkast. De eerste prototypes zijn – zoals het hoort – toevallig al gespot.

Ook Triumph kan de verlokkingen van Zuidoost-Azië lastig weerstaan. Heb je in die regio een verkooptopper in handen, dan rinkelt de kassa. In dat deel van de wereld is massa nog altijd kassa. Bovendien verkopen modellen tussen de 200 en 500 cc ook in de rest van de wereld helemaal niet verkeerd. Reden genoeg om de ‘Street Single’ weer van stal te halen om het lichtende voorbeeld van BMW (G310) en KTM (390 Duke) te volgen.

Sinds 2014 is er wel een en ander veranderd. Destijds testte Triumph nog een zelf ontwikkeld blok en werd een Braziliaanse motorfabrikant als partner genoemd. De Engelsen bouwen het blok (en de complete motor) nu in samenwerking met Bajaj. Dat is inderdaad dezelfde partner uit India waarmee KTM zijn kleinste motoren bouwt. In 2017 kondigde Triumph het samenwerkingsverband met Bajaj al aan, maar het duurde lang voordat de resultaten daarvan zichtbaar werden.

Door corona liep de ontwikkeling van de Street Single bijna een jaar vertraging op. De introductie staat nu voor 2023 gepland. Het design van de nieuwkomer past mooi in de Triumph-familie. Zo lijkt het blok – net als bij de andere retro’s van Triumph – luchtgekoeld, terwijl het weldegelijk vloeistofgekoeld is. Bij de technische specificaties is het vooral gissen. De geruchten over de cilinderinhoud variëren van 250 tot 750cc. De 373cc van concurrent KTM 390 Duke komt regelmatig voorbij.

Ook bij het rijwielgedeelte valt de naam van de Oostenrijkers. De Street Single is namelijk zo groot dat een omhoog geschoten Europeaan niet met zijn eigen ledematen in de knoop komt te zitten. Iedereen die ooit op een KTM 390 Adventure zat, weet wat we hier bedoelen. Het eencilinderblok moet in de toekomst, net als KTM’s eencilinder, verschillende modellen aandrijven. Naast deze naked worden een scrambler, allroad en een sportiever model genoemd.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws