Triumph Daytona Moto2 765: Race-replica voor de straat
Supersport-fans hebben lang moeten wachten op een nieuwe Daytona van Triumph. Maar het geduld is beloond, want zie hier de gloednieuwe Triumph Daytona Moto2 765. Een gelimiteerde race-replica met een 130 pk sterke driecilinder die bomvol Moto2-techniek zit.
De keuze in het supersport-segment is momenteel alles behalve reuze. Terwijl de Japanners met de Kawasaki ZX-6R en de Yamaha R6 het vaandel hoog hielden en ook Honda heeft zich met haar wat meer gematigde CBR650R bij het rijtje voegde, bleef een nieuwe Daytona 675 van Triumph steeds uit. Tot nu. Want het Britse merk heeft, in het kader van de MotoGP op Silvestone, haar nieuwe Triumph Daytona 765 officieel onthuld.
Moto2-techniek
Basis voor van de nieuwe machine wordt gevormd door de reeds bekende driecilinder die onder meer in de Street Triple RS ligt. In de nieuwe Daytona Moto2 is deze echter aangekleed met techniek uit de Moto2. Zo is de nieuwe machine voorzien van titanium inlaatkleppen, sterkere zuigers, MotoGPTM –gespecificeerde DLC-gecoate zuigerpennen, nieuwe nokkenas, nieuwe luchtinlaten, aangepaste drijfstangen, inlaatpoort, krukas en cilinder met een verbeterde compressieverhouding. De motor maakt ook 600 toeren per minuut meer dan het Street Triple RS-blok. Het resultaat is een topvermogen van 130 pk bij 12.250 tpm en koppel van 80 Nm bij 9.750 tpm.
Zowel de voor- als achterremmen zijn afkomstig van Brembo. Veren doet de Daytona 765 met een 43 mm NIX30-voorvork van Öhlins met 120mm veerweg en een TTX36-monoschokbreker met 133 mm veerweg van hetzelfde merk. Beiden zijn volledig instelbaar. De nieuwe, lichtere, 17 inch gietwielen zijn voorzien van Pirelli Diable Supercorsa SP’s.
Voor fraaie look en lager gewicht, zijn alle kuipdelen gemaakt van koolstofvezellaminaat, het enige spuitwerk is de grijs/zilveren Union Jack. Daarnaast is de nieuwe Daytona voorzienv an de nodige Moto2-branding. Frame en achterbrug zijn op hun beurt niet gepoedercoat, maar geanodiseerd.
35 accessoires
De cockpit van Triumph’s nieuwe 765 bestaat uit een TFT-kleurendisplay. Hiermee is onder meer te wisselen tussen de vijf beschikbare rijmodi (Rian, Roud, Rider Configurable, Sports en Track). Verder is de machine standaard voorzien van een up-en-down quickshifter. Wie de al bijzondere motor nog verder wil personaliseren kan daarnaast nog uit 35 optionele accessoires kiezen. Deze variëren van styling- en beschermingsonderdelen tot beveiliging. Denk bijvoorbeeld aan scrollende ledindicatoren in een glanzend zwart gegoten aluminium behuizing, een gefreesd aluminium achterremreservoir met een met laser gegraveerd Triumph-deksel. Ook zijn er blok- en voorvorkbeschermers, een korte kentekenplaathouder, TPMS en een tanktas met snelbevestiging beschikbaar.
In totaal worden er slechts 1530 stuks gebouwd. De helft hiervan (765) zijn bestemt voor Noord-Amerikaanse en Canadese klanten. De andere 765 zijn voor de rest van de wereld. Hoeveel de bijzonder motor gaat kosten, zal Triumph op een later moment bekendmaken. Ook is nog niet duidelijk vanaf wanneer de motor te bestellen zou zijn.