Toptest Voge 500R Roadster
Zonder te willen generaliseren of zaken over één kam te scheren, maar in het algemeen komen motorfietsen van Chinese makelij niet bijster goed voor de dag. Gekopieerd, weinig origineel design, technisch niet bepaald volgens de actuele stand van zaken en ook qua rijdynamiek kunnen ze vaak bij lange na niet tippen aan de Japanse en Europese concurrentie.
Toch lijkt er een kleine kentering gaande. Een golf nieuwe motorfietsen uit China overspoelt Europa en het merk Voge is er een van. Klinkt misschien niet bekend, maar wellicht doet het moederbedrijf erachter wel een belletje rinkelen. Dat is namelijk Loncin, dat onder meer de 400cc-scooters en de paralleltwins voor de F750 en F850GS van BMW produceert. Voge maakt een vliegende start in Europa met niet minder dan vier modellen, waaronder de 500R roadster, die voor een scherpe € 6.499,- bij de dealer staat.
Een eerste vluchtige blik leert al dat er met meer dan een scheef oog naar Honda’s populaire CB500-lijn is gekeken, waarbij de kopieerdrift zich niet enkel heeft beperkt tot het lijnenspel, ook het motorblok lijkt in technische zin namelijk één op één op dat van Honda’s succesmodel. Zelfs boring en slag zijn met 67 en 66,8 millimeter exact hetzelfde.
Een gevleugelde uitspraak luidt echter niet voor niets ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’. En in dat licht beschenen hebben ze bij Voge hun werk optisch in ieder geval goed gedaan, de 500R oogt lekker fris en strak. Maar hoe zit het met de rijeigenschappen?
Daar kom je maar op één manier echter en dus joegen we de budgettair verantwoorde Chinees over ons Toptest-parcours. Hoe ‘ie het er vanaf bracht? Dat lees je allemaal in MotoPlus 22/2020!