Nieuws

Ten Kate denkt aan MOTOGP

Ten Kate denkt over uitbreiding MotoGP-activiteiten

Ten Kate Racing Products is dit jaar voor het eerst actief in de MotoGP. De tuners uit Nieuwleusen leveren de Honda-power voor CRT-rijder Michele Pirro van het team van Fausto Gresini. Ronald ten Kate ziet kansen in de Grands Prix en kan zich een verdere uitbreiding van de werkzaamheden in de MotoGP wel voorstellen.

Ten Kate had dankzij de nieuwe MotoGP-reglementen, die vanaf 2012 geprepareerde 1000 cc-productieblokken toestaan, meerdere opties in de belangrijkste GP-klasse. “We hebben met drie partijen gesproken en hadden misschien twee teams kunnen voorzien van onze blokken”, aldus Ronald ten Kate. “Bij Gresini hadden we het beste gevoel. We gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.”
De FTR/Honda van Team Gresini was pas kort voor de laatste test in Jerez klaar. Pirro, in 2010 nog voor Ten Kate actief in het WK Supersport, reed uiteindelijk naar een negentiende tijd. Ten Kate is niet bang dat tegenvallende resultaten een negatieve invloed kunnen hebben op de reputatie die men in het WK Superbike en het WK Supersport. “Ik weet 100 procent zeker dat onze spullen niet zullen misstaan in een CRT-omgeving. Voor iedereen zal het eerste jaar een jaar van aftasten en testen worden”, zegt Ten Kate. “Ik geloof niet dat wij onze reputatie te grabbel gaan gooien. Wat het blok betreft denk ik zelfs dat we een voorsprong hebben op de andere teams. De grootste vraagtekens zijn hoe het er met het frame en op het gebied van de vering en de rijder voor staat.”
Binnen de CRT-reglementen verwacht Ten Kate dat er nog meer uit het ‘ongeveer 240 pk’ sterke Fireblade-blok is te halen. “Gedurende het seizoen kan de vermogensafgifte worden aangepast aan de wensen van Gresini voor de CRT machine”, verduidelijkt Rutger Belt die namens Ten Kate nauw bij alle race-activiteiten is betrokken. “Hierbij zou het kunnen dat het blok bijvoorbeeld meer topvermogen gaat leveren en minder middengebied.”

In de toekomst ziet Ronald ten Kate ook een markt in de Moto3. In Nieuwleusen wordt inmiddels gewerkt aan een speciale Honda NSF250R die al de interesse heeft getrokken van teams uit Spanje en Italië. Ernst Dubbink fungeert dit seizoen als testrijder voor Ten Kate “Ja, daar zeg ik geen ‘nee’, tegen”, lacht Ten Kate over Moto3-GP-plannen. “Als het in de toekomst nog moeilijker wordt om de zaken rond te krijgen in het WK Supersport, moeten we toch ook eens kijken wat we dan gaan doen. De hele infrastructuur hebben we.”
Evenmin sluit Ten Kate uit dat men op termijn zelf complete MotoGP-machines gaat aanbieden. “Dan moet het op een hele andere basis dan nu met FTR bij Gresini. Wij zijn geen framebouwers en dus zou je een partner moeten zoeken met wie je alles opzet”, filosofeert Ten Kate. “Je kunt dan te zijner tijd eventueel denken aan wild card-optredens. Maar in principe zijn we een tuningsbedrijf.”

Lees het hele interview met Ronald ten Kate in de 100 pagina dikke MotoPlus Sportspecial die nu in de winkels ligt. De MotoPlus MotoGP-special is ook te bestellen via www.motoplus.nl

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

iXS komt met airbag-vest

iXS komt met airbag-vest

1 mei, 2024

Om letsel aan torso en de ruggengraat te voorkomen, brengt iXS het airbag-vest Ipro 1.0 op de markt. Alles bij ...

Overig nieuws