Nieuws

TECHNIEK REMSTOPPIES,

Nagenoeg iedere nieuwe motorfiets heeft ABS. Maar één probleem blijft hardnekkig bestaan: bij een noodstop kan het achterwiel het contact met het asfalt verliezen. In het slimste geval eindigt dat met een voorwaartse salto. Dat geldt ook – ja, zelfs in het bijzonder – voor motoren met ABS.  Kort gezegd komt het er op neer waar het zwaartepunt van de combinatie rijder/motorfiets ligt. Dat hangt van de grip van de banden en de maximale vertraging af. Zelfs het postuur van de rijder speelt een rol. Heel globaal kun je stellen dat grote, dikke motoren als cruisers en toermachines onder alle omstandigheden de beide wielen aan het asfalt houden, niet alleen met kleine en lichte rijders. En dat grotere, zwaardere rijders eerder de neiging hebben voorover te slaan, tenminste, als ze op een supersport-achtige motor zitten.  Hoe dit komt wordt haarfijn uitgelegd in de nieuwe MotoPlus 23.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Honda-kloon van Cyclone

Honda-kloon van Cyclone

26 april, 2024

Zongshen dochteronderneming Cyclone heeft met de RC680 haar eerste supersportfiets gepresenteerd. Eerder deze maand ...

Overig nieuws