Techniek: elektronica upgraden
De afgelopen tien jaar heeft de motorfiets een enorme doorontwikkeling meegemaakt. Die ontwikkeling zie je evenwel totaal niet aan de buitenkant terug, simpelweg omdat deze vooral onderhuids heeft plaatsgevonden. We hebben het uiteraard over elektronische hulpsystemen.
Vergis je niet, de stappen die de fabrikanten op het gebied van elektronische hulpsystemen hebben gemaakt de afgelopen jaar, zijn echt immens. Er komen steeds nieuwe systemen bij, het begon allemaal met ABS, maar inmiddels kunnen we onder andere ook vertrouwen op tractiecontrole, instelbare motormappings, wheeliecontrole en tal van andere rijassistenten. Daarnaast worden deze ook steeds slimmer en verfijnder qua ingrijpen, doen hun werk kort-door-de-bocht steeds meer op de achtergrond zonder het pure rijgevoel (veel) te beïnvloeden.
Maar wat nu wanneer je motor uit het ‘analoge tijdperk’ komt en je toch wilt bijblijven qua elektronica? Dan zit er niets anders op dan een bezoekje te brengen aan de dealer. Of kun je deze wellicht op elektronicagebied toch upgraden?
Jazeker kan dat, op verschillende manier zelfs, voor al even uiteenlopende bedragen. In MotoPlus 19/2020 schotelen we je aan de hand van een Yamaha YZF-R1 (2009-2011) in een uitgebreid techniekartikel alle mogelijkheden voor. Interesse gewekt? Ga dan nu naar de winkel voor MP 19/2020 of sluit hier een abonnement af en krijg direct toegang tot ons volledige digitale archief met inmiddels meer dan 330 online uitgaven!