Techniek: Ducati’s nieuwe variabele kleptiming
Aan de vooravond van de 72e Eicma presenteert Ducati een fraai stukje nieuwe techniek: Desmodromisch Variabele Timing (DVT) op haar 1.198 cc Testrastretta V-Twin. Variabele kleptiming dus, waarbij zowel van de in- als uitlaatnokkenas traploos de timing worden vervroegd of verlaat, waardoor er minder of juist meer klepoverlap ontstaat. Aan de lifthoogte of openingsduur van de kleppen verandert er dus niets. Het systeem zorgt er – kort door de bocht – voor dat een soepel motorkarakter bij lage toeren kan worden gecombineerd met hoog topvermogen. Bijkomend voordeel is een lager verbruik omdat de gasstromen veel preciezer kunnen worden gecontroleerd. Ducati claimt zelfs een 8% lager verbruik in vergelijking met blokken zonder DVT.
Het systeem is even simpel als ingenieus. In de nokkenaspoelie zit een externe behuizing met een apart binnenwerk (waarin de nokkenas vast gelagerd zit) dat vrij heen en weer bewegen. Door oliedruk te zetten op het binnenwerk kan de hele nokkenas daarom verdraaien ten opzichte van de behuizing waardoor er een andere timing ontstaat. De precieze timing (aansturing) van elke nokkenas wordt daarbij bepaald door een sensor in de kleppendeksels. Een ingenieus systeem dus, in onderstaand filmpje zie je exact hoe één en ander functioneert.