Nieuws

Techniek: achteruitdraaiende krukassen

Stilstand is achteruitgang, luidt een gevleugelde uitspraak. Maar is dat laatste eigenlijk wel zo erg? De krukassen van MotoGP-motoren draaien tegenwoordig achteruit en met de introductie van eerst de MV Agusta F3 en later de Ducati Paginale V4 maakt deze ontwikkeling ook de overstap naar de openbare weg. Waarom eigenlijk?

De meeste sportmotoren hebben de krukas dwars op de rijrichting staan en dus kan deze daarbij voor- of achteruit draaien. Traditioneel draait de krukas vooruit, maar nu kiezen fabrikanten er dus ook voor om de krukas achteruit te laten draaien. Een constructie die een extra tussenas met tandwiel tussen krukas en ingaande as van de koppeling vereist, wat het blok groter en zwaarder maakt, het vermogen beperkt en het brandstofverbruik verhoogt. Waarom dan toch hier voor kiezen?

Het antwoord daarop vind je in het techniekartikel over achteruitdraaiende krukassen in MotoPlus 12/2020 (12 juni in de winkel). Liever een abonnement? Klik dan hier!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws