Nieuws

Te koop, Ducati Desmosedici GP3 en GP11

Liefhebbers van Ducati-raspaardjes, die daarnaast beschikken over een goed gevulde bankrekening, kunnen zich verlekkeren aan een tweetal opvallende motorfietsen. Onlangs zijn namelijk een Desmosedici GP11 en GP3 in de verkoop gegaan. Een bijzonder feit, want fabrieksracers als deze kom je maar zelden tegen op de vrije markt.

Wie zijn zinnen heeft gezet op de Ducati Desmosedici GP11 in de kleuren van Nicky Hayden, vist al meteen achter het net. De motofiets is al geveild en voor ruim € 120.000,-. van de hand gegaan. Voor dat geld heeft de koper wel een bijzondere showmotor in huis gehaald. Bij de koop is contractueel vastgelegd dat de motor namelijk niet gereden mag worden en dat alle onderhoud moet door de Ducati-fabriek uitgevoerd worden. Daarnaast is het geen echte Hayden.

Uit nader onderzoek blijkt dat de ‘Desmo’ in kwestie eigenlijk een satellietmachine is, die door Randy de Puniet werd gereden toen hij in 2011 uitkwam voor het Pramac satellietteam. Na het seizoen werd de fiets teruggestuurd naar de fabriek in Bologna, waar het de kleuren kreeg van de toenmalige fabriekscoureur Nicky Hayden. Dit alles met als doel om de fiets te gebruiken als showmodel en diezelfde rol blijft-ie nu dus ook vervullen.

GP3

Mocht je op zoek zijn naar een ex-fabrieksracer waarmee je wel mag rijden, dan doe je er goed aan te kijken bij de motor die DK Engineering te koop heeft staan. Het Britse bedrijf – dat bekend staat om haar ruime collectie aan Ferrari’s en andere (klassieke) supercars – heeft namelijk een Desmosedici GP3 in de aanbieding. Één van de twaalf nog bestaande GP3’s en gereden door Troy Bayliss. Dat is onder meer te zien, aan de speciale fraudebestendige metalen sticker met het chassisnummer op de motor. Alleen originele (al gebouwde) racemotoren zijn hiermee uitgerust.

Ducati maakte in 2003 haar debuut in de MotoGP met Loris Capirossi (tegenwoordig actief bij de racedirectie) en Troy Bayliss (Sinds 1998 actief voor Ducati) als coureurs. Niet met de kenmerkende V-twins, maar met een nieuw ontwikkeld 90° V4. Dit blok, dat goed was voor 230 pk, had de bekende desmodromische klepbediening, waarmee het Italiaanse merk al sinds halverwege de jaren 50 van de vorige eeuw furore maakt. De naam ‘Desmosedici’ die Ducati aan haar fabrieksracers gaf, betekent dan ook niets anders dan ‘desmodromische klepbediening van zestien kleppen’. Het werd een instant succes, want Ducati eindigde in haar startjaar meteen op de tweede plaats in het constructeurskampioenschap.

Beide coureurs hadden per race, twee machines tot hun beschikking. De te koop staande GP3 was Bayliss’ eerste motor, niet zijn reservefiets. De vierkante motorsteun verraadt tevens dat de racer in het eerste deel van het seizoen werd gebruikt. In de tweede seizoenshelft stapte Ducati namelijk over op een ronder ontwerp. De doorgewinterde raceliefhebber heeft daarnaast vast al opgemerkt dat de machine op de foto is uitgerust met ijzeren remschijven. Wees niet getreurd, de koper krijgt de originele carbon exemplaren er gewoon bij. De GP3 beschikt verder over een Termignoni uitlaatsysteem, Brembo remmen en Öhlins vering. Mooi detail, beide poten van de Öhlins voorvork van deze 2003-machine zijn al voorzien van een piggyback-reservoir, een techniek die pas in 2016, met de lancering van de Kawasaki ZX-10R, zijn debuut maakte op de openbare weg. Kortom: echt een juweeltje!

Geïnteresseerden kunnen de Desmosedici in de showroom van DK Engineering, nét buiten Londen, bezichtigen. Wat het stukje historie moest kosten is niet bekend, al weten we wel dat je vast kunt beginnen met sparen!

Fotocredits: Nathan May, Iconic Motorbikes, DK Engineering

Overig nieuws

Motoplus als app?

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op het icoontje onderaan en klik daarna op Zet in beginscherm.

Om deze webapp op je telefoon te installeren, klik dan op de drie bolletjes rechtsbovenin

en klik daarna op Toevoegen aan startscherm.