Suzuki stopt naast MotoGP ook met endurance
Dat Suzuki stopt in de MotoGP is geen verrassing meer. De Japanners staken ook hun activiteiten in het World Endurance Championship (EWC).
Seizoen 2022 zijn de blauwe motoren nog in beide disciplines te zien, daarna gaan de racemotoren met pensioen. Suzuki is druk aan het schuiven met budgetten om naar eigen zeggen meer geld vrij te maken voor duurzame producten en de race-activiteiten zijn daardoor de klos.
In het langeafstands-racen heeft Suzuki – in nauwe samenwerking met het befaamde tuningsbedrijf Yoshimura – enorme successen geboekt. De GSX-R pakte in de loop der jaren negentien wereldtitels. Daarvan hengelde het Suzuki Endurance Racing Team (SERT) met zestien titels het gros van de kampioenschappen binnen. Knap als je weet dat het team pas in 1980 voor het eerst op het startveld stond.
Dat het EWC serieuze business blijkt wel uit de specificaties van de deelnemende machines. Suzuki geeft de GSX-R1000R op voor meer dan 217 pk terwijl de motorfiets zo rond de 175 kilo weegt. Barry Veneman haalde in 2008 zijn grootste overwinning ooit toen hij de 24 uur van Le Mans won op een Suzuki.