Nieuws

Suzuki lanceert nieuwe GSX-S1000

Na eerder een nieuwe Hayabusa lanceert Suzuki nu een nieuwe versie van haar power naked, GSX-S1000. De naked heeft een nieuwe look, een flink aangepast blok en uiteraard een behoorlijke dosis elektronica.

De Suzuki GSX-S1000 verscheen in 2015 op de markt en dit is de eerste grote modelupdate voor de naked. De nieuwe uitvoering oogt agressiever en meer gedrongen en heeft een echte aanvalshouding. Opvallend is de nieuwe neus met gestapelde led-koplamp.

Hoofdattractie is net als voorheen de 999cc-viercilinder die is stevig aangepakt. Het resultaat is meer bruikbaar koppel onderin en een hoger maximum vermogen. Door het herprogrammeren van het motormanagement en de toevoeging van ride-by-wire is van een koppeldip in de koppelcurve volgens de Japanners geen sprake meer. De koppelopbouw verloopt lineair over vrijwel het complete toerenbereik. Het blok levert nu 106 Nm bij 9.250 tpm, voorheen was dat 108 Nm bij 9.500 toeren. Het maximum vermogen is gestegen naar 152 pk bij 11.000 tpm (voorheen 150 pk 10.000 toeren).

De boring x slag van de viercilinder is met 73,4 x 59 mm gelijk gebleven. Hetzelfde geldt voor de compressieverhouding van 12,2:1. Maar er zijn diverse aanpassingen doorgevoerd, waaronder het genoemde ride-by-wire en verder nieuwe nokkenassen, nieuwe klepveren en een gemodificeerde airbox. Een aangepast uitlaatsysteem moet niet alleen de prestaties van het motorblok verbeteren, maar ook bijdragen aan een mooiere en vollere soundtrack. En uiteraard voldoet de vierpitter nu Euro5-emissienorm.

De GSX-S1000 is voorzien van een uitgebreid elektronicapakket, met daarin onder andere Suzuki Easy Start System, ABS, Low RPM Assist en een Suzuki Drive Mode Selector (SDMS). Dit laatste systeem bestaat uit drie standen die stuk voor stuk het karakter en de prestaties van de motor beïnvloeden, zodat onder alle omstandigheden de juiste rijmodus gekozen kan worden. Het Suzuki Traction Control System (STCS) heeft 5 standen en kan ook worden uitgeschakeld. Een quickshifter om zonder gebruik van de koppeling op en terug te schakelen (ook uitschakelbaar) maakt het feest compleet. Een TFT-display heeft de GSX-S1000 helaas niet, maar multifunctionele LCD-display biedt wel veel  informatie.

Het motorblok hangt in een aluminium brugframe en ook de swingarm is van  aluminium en direct afkomstig van de GSX-R1000. De voorzijde van de GSX-S1000 wordt afgeveerd door een instelbare 43mm-KYB-voorvork en de achterzijde door een eveneens instelbare monoschokdemper van dezelfde fabrikant. Brembo tekent voor de remmen, met aan de voorzijde twee 310mm-schijven met vierzuiger monoblock-remklauwen. Standaard staat de Suzuki op speciaal voor de GSX-S1000 ontwikkelde Dunlop Roadsport 2-banden in de maat 120/70ZR17 voor en 190/50ZR17 achter.

Ook een aandachtspunt bij de ontwikkeling van de nieuwe GSX-S1000 was comfort en gebruiksgemak voor de rijder. De zitpositie is bijvoorbeeld aangepast, onder meer door het gebruik van een 23 mm breder stuur. Een nieuw zadeldesign moet het comfort verder verbeteren. De zithoogte komt uit op 810 mm. Door een grotere 19-liter-tank is bovendien de actieradius verruimd.

Suzuki levert de nieuwe GSX-S1000 in drie kleurstellingen: Metallic Triton Blue, Glass Matte Mechanical Grey en Glass Sparke Black, altijd in combinatie met een goudkleurige voorvork. De marktintroductie van de nieuwe GSX-S1000 vindt plaats medio juni 2021. De vanafprijs maakt Suzuki binnenkort bekend.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws