Suzuki haalt GSX-R1000 ook in Japan uit gamma
Aan alles komt een eind, zelfs aan de Suzuki GSX-R1000. Sinds 2023 werd Suzuki’s superbike al niet meer in Europa geleverd en nu wordt de verkoop ook in thuisland Japan stopgezet.
In 1985 presenteerde Suzuki de GSX-R750 en zette de hele motorindustrie op zijn kop met deze mijlpaal. 100 pk en een gewicht van slechts 201 kilo, plus een rijwielgedeelte dat op geen enkel circuit misstond. In de loop der jaren werd de luchtgekoelde GSX-R herhaaldelijk herzien en in 1986 kreeg de wendbare 750 gezelschap van de GSX-R1100. Het volgende evolutionaire stadium volgde in 1996 met de SRAD-uitvoering, eerst met carburateurs en vanaf 1998 met benzine-injectie. Suzuki legde de lat opnieuw hoger, want met een aluminium brugframe en vele andere racecomponenten was deze SRAD een serieus circuitwapen, en nog goed gemanierd ook.
Maar de GSX-R750 had uiteindelijk een groot probleem en dat heette Yamaha YZF-R1. Met deze machine legde Yamaha de basis voor de 1000cc-superbike-klasse en lag daarmee ver voor op de concurrentie. In 2001 volgde Suzuki’s antwoord met de GSX-R1000 K1 met een destijds waanzinnige 160 pk vermogen, 110 newtonmeter koppel en slechts 200 kilo rijklaar gewicht. Bijna niets kon deze duizend stoppen. Wat volgde was iedere twee jaar een nieuwe 1000, die de limiet steeds weer een beetje verlegde. De K5/K6 wordt tot op de dag van vandaag nog door veel sport- en racecoureurs aanbeden en is in feite onvergetelijk.
De laatste ‘nieuwe’ GSX-R verscheen in 2017 en na 37 jaar en meer dan een miljoen verkochte GSX-R-modellen wereldwijd was het voor Suzuki in 2023 tijd om het voor gezien te houden, althans in Europa. De echte fans hoopten op een comeback, aangezien de 1000 nog gewoon in het gamma zat in Japan, Australië en de VS. Maar op de Japanse homepage van Suzuki maakt het legendarische model nu dus ook geen onderdeel van de line up meer uit. Het model staat nog wel steeds op de Amerikaanse en Australische Suzuki-site, maar laten we wel zijn: als een Japanse fabrikant het vlaggenschip van een serie zelfs in eigen land niet meer aanbiedt, dan is het onwaarschijnlijk dat ze dat nog wel voor andere markten zullen doen.
Er is een simpele reden waarom de GSX-R sinds 2023 niet meer als nieuw voertuig in Europa te koop is: Euro5 en Euro5+. Die laatste is van toepassing op bestaande modellen, dus GSX-R1000 vanaf 1 januari 2025, maar zelfs de GSX-R1000 modellen die nog ‘actueel’ waren in 2022 (L7, L8, L9, M0, M1) voldeden enkel nog aan de Euro4-norm. Suzuki heeft de GSX-R geen Euro5-update meer gegeven. De heroriëntering van het bedrijf naar een meer grondstofbesparende bedrijfspolitiek en het afscheid van de racerij spreken wat dat betreft voor zich. De GSX-R1000 zal daarom hetzelfde lot ondergaan als de 600 en 750, die eerder al van de Europese markt verdwenen als gevolg van emissie-regelgeving.