Nieuws

Suzuki GSX-S950 big bike voor A2

De GSX-S950 is Suzuki’s nieuwe model voor beginnende motorrijders die het ‘dikke fietsen gevoel’ willen beleven, maar nog niet in het bezit zijn van een onbeperkt rijbewijs. Of natuurlijk voor die rijders voor wie al dat gejakker niet meer hoeft en die gewoon een lekker stukje willen sturen. Vroeger had het daar de GXS-S750 voor, nu neemt deze nieuwkomer die rol over. De 950 is duidelijk gebaseerd op de GSX-S1000, maar dan een stukje minder potent om hem A2-geschikt te maken. Waar de duizend 152 pk produceert, blijven er in de 950 nog 95 over. Suzuki heeft de kit al gereed om dat vermogen voor A2-rijders verder terug te brengen naar 35 kW. Waar het aantal pk’s er stevig aan moet geloven, blijft het koppelrijke middengebied grotendeels ongemoeid. De vier-in-lijn is nog altijd goed voor 92 Nm waar dat in de duizend 106 Nm is. In de A2-variant is dat 76 Nm.

Ook voor het rijwielgedeelte is duidelijk waar de 950 de mosterd haalt: wederom de GSX-S1000. De naked weegt eveneens 214 kilo. Aan de voorzijde houdt een 43 mm dikke KYB upside-down-vork de 95 pk’s in toom, achter is dat de taak van een monoschokdemper. Het aluminium frame en swingarm zijn rechtstreeks overgenomen van de duizend. De radiale Brembo vierzuiger remklauwen vooraan moeten het veld ruimen voor klauwen van Tokico. De 950 beschikt over verschillende elektronische vangnetten zoals tractiecontrole en lage toeren hulp waardoor de motor niet zo makkelijk stilvalt bij beginnende motorrijders. De motorfiets komt in het wit/rood, matzwart en metallic blauw. Vanaf augustus staat de GSX-S950 in de showroom en het is nog even wachten op de definitieve verkoopprijs.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws