Nieuws

Super T

Nog geen uur geleden trok Yamaha op de Turkse Motoplus-beurs (what’s in a name?) in Istanbul het doek van de lang verwachte nieuwe XT1200Z Super Ténéré. En het moet gezegd: het bleek het wachten waard, want de Super Ténéré is een heel stoere all-road, geheel in de traditie van de oude XTZ750, die alweer ruim 20 jaar geleden op de markt kwam.

De nieuwe XT1200Z kreeg een 1199 cc tweecilinderblok met een 270 graden krukas. Het blok heeft vier kleppen per cilinder en twee bovenliggende nokkenassen en levert 110 pk. Het injectiesysteem wordt aangestuurd door ride-by-wire (in plaats van een ouderwetse gaskabel) en is voorzien van een traction-control-system, dat in drie standen instelbaar is, zodat je de mate van wielspin kunt beïnvloeden met een druk op de knop. Daarnaast kreeg de machine een ultramodern remsysteem: het geavanceerde, elektronische Unified Brake System. Dit is een gecomineerd remsysteem met ABS, waarbij de remkracht van het voorremhendel automatisch wordt verdeeld over voor- en achterwiel, terwijl je met de achterrem alleen het achterwiel afremt, wat wel zo fijn is voor rijden op het onverhard en bijvoorbeeld bij het keren op de weg.

Het rijwielgedeelte heeft een stalen frame en volledig instelbare vering (veerweg voor en achter 190 mm) met een cardaandrijving van het achterwiel. De gespaakte wielen (19 inch voor en 17 inch achter), hebben tubeless banden. De tankinhoud is 23 liter en de zadelhoogte is verstelbaar, evenals het ruitje op de stroomlijn. Standaard zit er al een 12-volt-stopcontactje in de cockpit voor een GPS of het opladen van de GSM. Het dashboard bevat een analoge toerenteller en een fors digitaal display voor alle verdere informatie die je als rijder onderweg nodig hebt.

De Yamaha Super Ténéré wordt nog voor de zomer leverbaar en zal in eerste instantie in de stoere Adventure-uitvoering uitgeleverd worden, dus met twee aluminium koffers, aluminium bodemplaat, koplampprotector en speciale stickerset. 

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws