Nieuws

Sportster S, de nieuwe sport-custom van Harley

Op de laatste EICMA in Milaan, eind 2019, liet Harley-Davidson de Bronx zien, een radicale naked waarmee de Amerikanen net als met de inmiddels leverbare Pan America een nieuwe weg wilden inslaan. Die Bronx kwam (nog) niet, maar inmiddels is er wel de nieuwe en niet minder radicale Sportster S, de meest brute Sportster ooit.

En net als de Pan America is deze dikke naked (is het wel een naked?!) voorzien van de nieuwe Revolution Max 1250 60-graden-V-twin, die in deze configuratie goed is voor een maximum vermogen van 121 pk bij 7.500 en een maximum koppel van 127 Nm bij 6.000 toeren. Verschil met de Pan America-krachtbron zit hem voornamelijk in andere nokprofielen, aangepaste variabele kleptiming, kleinere kleppen, lengte en vorm van de inlaatkelken en de vorm van de verbrandingskamer en zuigers,

Net als het blok, dat een dragend deel van de frameconstructie vormt, ademt het hele voorkomen van de Sportster S een soort van oerkracht uit, waarbij naast het enorm clean ogende motorblok, vooral de dikke en hoge banden, de brede en ovale led-koplamp en de enorme dubbelloops uitlaatpartij als eerste in het oog springen. Daarbij doen die banden denken aan een klassieke bobber, terwijl het uitlaatsysteem en het solozadel juist de legendarische XR750 flat tracker op het netvlies brengen. “Elk visueel ontwerpelement van de Sportster S is een uitdrukking van het rauwe vermogen van de motorfiets. Dit is een wolf in wolfskleren!”, windt Brad Richards, vice-president styling en design bij Harley-Davidson er geen doekjes om.

Dat belooft wat! Het maximum koppel bedraagt dus 127 Nm, maar Harley verklapt al wel vast dat de koppelkromme een overwegend vlak verloop kent over het gehele toerenbereik, dus vuurwerk lijkt wat dat betreft gegarandeerd. Ook het gewicht duidt daar op, want volgens de Amerikanen zet de nieuwe Sportster S met volle tank, wat trouwens een krappe 12 liter bedraagt, een voor Harley-begrippen zeer beschaafde 228 kilo op de schaal.

Ook aan elektronica ontbreekt het niet, want de nieuwe bruut heeft standaard drie rijmodi en twee vrij te programmeren modi. Daarnaast is er een aan een 6-assige IMU gekoppeld vangnet aan elektronische hulpsystemen, dat van Harley de paraplu-aanduiding ‘Cornering Rider Safety Enhancement’ heeft gekregen. Daaronder vallen bochten-ABS, hellingshoekafhankelijke tractiecontrole, wheeliecontrole en ‘cornering enhanced drag-torque slip control system’. Dat laatste is een mond vol, maar het is een elektronisch, hellingshoekafhankelijk systeem dat excessieve achterwielslip vermindert en voorkomt dat het achterwiel blokkeert bij abrupt terugschakelen. Dat doet het systeem door het afgegeven koppel elektronisch te beperken. Verder zijn ook cruiser control, radarsysteem (!) en een automatisch bandenspanningscontrole standaard aanwezig. De geselecteerde rijmodus en alle andere standaard informatie lees je af op een fraai 4 inch groot TFT-scherm, dat middels bluetooth en de Harley-Davidson-app ook infotainment en navigatie ondersteunt. En omdat gemak de mens dient, vind je op de Sportster ook twee aansluitingen voor verwarmde kleding en een USB-aansluiting om bijvoorbeeld je smartphone op te laden. Verder is de Sportster S gegarneerd met volledig instelbare Showa voor- en achtervering, waarbij de veervoorspanning achter met een handige draaiknop kan worden versteld, en twee flinke 320mm-remschijven met radiaal gemonteerde Brembo monoblock-remklauwen. En uiteraard is de Sportster S met een keur aan accessoires nog naar eigen wensen aan te kleden. Hij komt er dit najaar al en wel in de kleuren Vivid Black, Stone Washed White Pearl en Midnight Crimson. In Nederland gaat de Sportster S € 18.495,- kosten, bij onze zuiderburen € 15.995,-.

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

Eerste indruk: Kawasaki Z500 SE

18 maart, 2024

Het Europese middensegment groeit. Niet explosief, maar gestaag en dat is interessant genoeg voor Kawasaki  om voor ...

Overig nieuws