Nieuws

Dunnik en Van den Broek verdelen de punten in Assen tijdens Yamaha R3 Cup

Onder zomerse omstandigheden werd in Assen het tweede wedstrijdweekend van de Yamaha R3 Cup verreden als onderdeel van het Alpe Adria International Motorcycle Championship. Op zaterdag en zondag werd er gecombineerd met het Europese Supersport 300 kampioenschap gereden en waren het respectievelijk Rick Dunnik en Niek van den Broek die er met de winst vandoor gingen.

Nadat de seizoensopener in het Franse Croix-en-Ternois onder extreem koude omstandigheden werd verreden, was het in Assen zonnig en warm waarbij op zondag temperaturen boven de 30 graden werden bereikt. Na zijn overwinning in Croix was Dunnik erop gebrand zijn leidende positie in het kampioenschap te versterken terwijl Van den Broek zich voor had genomen om de snelle Dunnik en Sasha de Vits niet nog een keer te laten gaan.

En niet alleen om de winst zou het spannend worden want in de vrije trainingen liet Thom Molenaar zien zich ook met de podiumplaatsen te willen bemoeien. Melvin van der Voort kwam tot een vijfde plaats in de tweede training maar voor hem ging het in de kwalificatie mis toen hij in de Ramshoek onderuit ging. De motor was zodanig beschadigd dat hij niet aan de race deel zou nemen. Xavier van Duffelen moest al eerder afhaken vanwege mechanische problemen en Corine Brandhorst zou de kwalificatielimiet niet halen. Dunnik was de snelste man in de kwalificatie en zou als eerste Yamaha R3 Cup rijder op de grid starten voor De Vits en de Portugese gastrijder Tomas Alonso, die niet mee zou strijden voor kampioenschapspunten. Van den Broek en Molenaar kwalificeerden zich als vierde en vijfde. Achter hem wisten de uit de Yamaha R125 Cup afkomstige Sven Doornenbal en Twan Smits zich knap als vijfde en zesde te kwalificeren.

Race 1
De races werden in combinatie met andere Supersport 300 klassen verreden waarbij er niet alleen Yamaha’s maar ook andere merken met meer cilinderinhoud reden. Dunnik maakte daar goed gebruik van: hij wist aan te pikken bij de snellere mannen voor hem en kon wegrijden van de andere R3’s. Van den broek zat in het groepje achter hem maar wist daar niet uit te komen. Wel zette hij de snelste rondetijd op de klokken. De Vits kende een matige start van de race waarbij hij even buiten de baan kwam. Hij zou aan een inhaalrace beginnen die op een derde plaats achter Van den Broek zou eindigen. Hij wist daarbij nog net Molenaar van een podiumplaats af te houden. Alonso eindigde op een vijfde plaats voor Doornenbal, die wel snellere rondetijden op de klokken wist te zetten. Daarachter volgden Smits, Eddie de Boer en Birgit Scheffer. Voor Scheffer was het nog spannend of ze aan de race deel kon nemen omdat de motor op de grid niet wilde starten. Ze zou op het laatste moment nog aan kunnen sluiten.

Race 2
Te gast bij het Alpe Adria kampioenschap werd een aanvullend reglement gehanteerd waarbij een combinatie van de snelste rondetijd van de kwalificatie en de eerste race de startpositie voor de tweede race zou bepalen. Dat betekende voor Van den Broek dat hij op de grid voor Dunnik plaats mocht nemen. De tactiek die Dunnik zaterdags hanteerde wist Van den Broek nu te gebruiken. Direct na de start vond hij de aansluiting bij een tweetal snellere coureurs en wist samen weg te lopen van de achtervolgers. In de achtervolgende groep gingen Dunnik, De Vits en Molenaar de strijd aan met elkaar en een aantal coureurs van andere kampioenschappen. Kort daarachter streden de jonge coureurs Doornenbal, Smits en De Boer met elkaar. In de eindfase ging het mis toen Smits uit moest wijken in de snelle Ruskenhoek. Hij kwam met hoge snelheid ten val en de kort achter hem rijdende Doornenbal kon hem niet meer ontwijken. De race werd daarop met de rode vlag stil gelegd en Smits zou voor medisch onderzoek aan zijn rug naar het ziekenhuis worden vervoerd. De overwinning van Van den Broek was een feit maar om de tweede en derde plaats te bepalen zou de laatst volledig afgelegde ronde tellend zijn. In die ronde lag Molenaar op een tweede plaats voor De Vits. Zij zouden mee mogen naar het podium terwijl Dunnik genoegen moest nemen met de vierde plaats. Vijfde werd Doornenbal voor Smits, De Boer, Oliver Svendsen en Scheffer. Voor de als tiende geëindigde Joost Veraa was het de eerste keer dat hij op Assen reed, net zoals gastrijder Kay van Steenbergen op de elfde plaats.

Van den Broek was opgelucht: ‘Ik zei na Croix nog dat ik het me niet nog een keer zou laten gebeuren dat ik in de laatste bocht gepakt zou worden. En het is vandaag precies gelopen zoals ik het in gedachten had, al moet ik zeggen dat ik blij ben dat ik direct aan kon haken bij de snellere mannen voor me!’
Dunnik had pech dat de race voortijds werd beëindigd: ‘Wat Niek vandaag deed, heb ik gisteren gedaan. Vandaag kwam ik helaas niet door het groepje heen, waarin weliswaar coureurs met snellere motoren zaten maar juist in de bochten iets minder snel waren. Ik was inmiddels alweer iets naar voren gereden toen de rode vlag viel maar helaas was de ronde ervoor degene die telde.’ Molenaar had kort voor de rode vlag werd getoond een schakelfout gemaakt en had niet direct door dat hij tweede was geworden. Hij werd blij verrast met de mededeling dat hij de beker in ontvangst mocht nemen.

Alle R3 Cup coureurs boekten progressie en ook de Belgische Nathan van Herreweghe, die nog niet eerder op Assen had gereden, is tevreden. ‘Ik besloot de overstap te maken vanuit de BNB 600, waar we met Supersport 600 motoren op stratencircuits reden, naar de Yamaha R3 Cup en heb er geen moment spijt van gehad! Met deze lichtere motor moet je vooral hogere bochtensnelheden aanhouden en zo leer je echt sturen. Dat tezamen met de optimale begeleiding binnen de Cup heeft ervoor gezorgd dat mijn stuurtechniek al veel beter is geworden!’

De volgende race wordt verreden op zaterdag 8 en zondag 9 juni in het Duitse Oschersleben.

Uitslagen:

Race 1:
1 Rick Dunnik
2 Niek van den Broek
3 Sasha de Vits

Race 2:
1 Niek van den Broek
2 Thom Molenaar
3 Sasha de Vits

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Precies vier dagen te koop

Precies vier dagen te koop

19 april, 2024

Vespa viert het 140-jarig bestaan op passende wijze. Het bouwt niet alleen een exclusieve scooter (maximaal 140), ...

Overig nieuws