Scherper rijwielgedeelte CB300R
Honda’s kleine CB300R wordt een serieuze motorfiets met zijn nieuwe Ø 41 mm Showa SFF-BP upsidedown-vork, IMU-aangestuurde ABS en slipper clutch. Wat wel blijft is het geheel eigen, speelse Neo Sports Café design.
Bij een serieuze motorfiets hoort een serieus prijskaartje en dat hangt Honda dan ook aan deze beginnersfiets. Je mag € 6.349,- aftikken voor het model en dan is het niet meer dan schappelijk om daar wat tegenover te zetten. Honda doet dat bij het 2022-model onder meer met de nieuwe vier millimeter dikkere voorvork.
Op papier is de nieuwe vork alvast op zijn taak voorbereid. Rijklaar weegt de CB300R namelijk slechts 144 kilo (een kilootje meer dan 2021) en daar moet de Showa wel raad mee weten. Hetzelfde geldt voor het maximum vermogen van het DOHC eencilindertje (met anti-hop koppeling) van 31,2 pk bij 8.500 tpm en 27,5 Nm bij 7.500 tpm. Op papier staat nog een ding vast: met dit gewicht en vermogen is de Honda een klein gooi- en smijtfietsje.
Dankzij toevoeging van een IMU is het ABS nu hellingshoekafhankelijk. Daarmee gaat deze kleine Neo Sports Café steeds meer lijken op zijn zwaardere 650 en 1000 broers. De CB300R is verkrijgbaar in vier verschillende kleuren. Info: www.honda.nl