Scherpe prijs voor Suzuki V-Strom 1050
De in DR Big-stijl getooide V-Strom 1050 zal begin volgend jaar voor een vanafprijs van € 13.999,- bij de dealer staan. De wat rijker aangeklede V-Strom 1050XT staat vanaf € 15.499,- in de prijslijst. Dat heeft het Japanse merk bekendgemaakt.
Suzuki nam haar grote allroad v-Strom 1000 voor 2020 behoorlijk onderhanden. De nieuwe avonturier ademt in zijn nieuwe gedaante DR Big uit al zijn poriën, bovendien gaat de twin vanaf nu als V-Strom 1050 door het leven. Ondanks de naamsverandering is de cilinderinhoud met 1.037cc overigens identiek aan het huidige model. De aanpassingen aan het blok stonden voornamelijk in het teken van Euro5, desondanks is de V-twin er qua vermogen aardig op vooruit gegaan, hij levert nu 108 pk bij 8.500 toeren. Het maximum koppel is met 100 newtonmeter overigens marginaal lager.
Zowel maximum koppel als vermogen worden daarbij later vrijgegeven, wat aangeeft dat het blok in zijn nieuwe trim wat toerengretiger is geworden. De komst van CAN-Bus, evenals een IMU plaveide verder de weg voor een keur aan moderne hulpsystemen als bochten-ABS, wheelie- , stoppie-, cruise-, en hillstartcontrol, verschillende rijmodi en een drievoudige, uitschakelbare tractiecontrole. Overigens zijn het gros van deze systemen enkel aan de meer high-end XT voorbehouden. Die onderscheidt zich van de standaardversie ook nog door onder andere spaakwielen (basisversie heeft gietwielen), een groter stelbereik van de ruit, led-knipperlichten, een 12V-aansluiting onder de buddy, middenbok en een in hoogte verstelbare (20 mm) buddy. Beide machines zijn standaard voorzien van Bridgestone A41’s.
Ook het dashboard is flink gemoderniseerd en biedt nu onder meer standaard een USB-aansluiting. De nieuwe V-Strom 1050, die rijklaar respectievelijk 236 (standaard) en 247 kilo (XT) weegt, staat vanaf februari in de showroom. De basisversie is er in het zwart, zwart/wit en zwart/grijs, de XT in Champion Yellow No.2, wit/oranje en zwart. Kijk voor meer informatie op www.suzuki.nl/motoren