Samenwerking Japanse motor- en autofabrikanten in zoektocht naar alternatieve brandstoffen
Kawasaki, Yamaha, Honda, Suzuki en Toyota ontwikkelen samen waterstofverbrandingsmotoren – als onderdeel van de zoektocht naar alternatieven voor fossiele brandstoffen. Ook voor motoren en scooters. De samenwerking heet HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology).
In Japan hebben grote bedrijven hun krachten gebundeld om onderzoek te doen naar alternatieve, milieuvriendelijke brandstoffen voor conventionele verbrandingsmotoren op weg naar CO₂-neutraliteit. De HySe-samenwerking bestaat uit Kawasaki, Yamaha, Honda en Suzuki en daarnaast de autofabrikanten Toyota, Mazda en Subaru. Naast de motortechnologie worden de mogelijkheden onderzocht voor de productie, het vervoer en het gebruik van synthetische brandstoffen op basis van waterstof.
Voor de twee motorfabrikanten Kawasaki en Yamaha, die vanaf het begin bij de ontwikkelingssamenwerking betrokken zijn, ligt de nadruk vooral op de ontwikkeling van waterstofverbrandingsmotoren. De autofabrikanten richten zich meer op synthetische brandstoffen en brandstoffen uit biomassa. In mei 2023 kondigde HySe aan dat Honda en Suzuki zich bij de samenwerking hadden aangesloten.
In mei 2023, samenvallend met de aankondiging van de uitgebreide Japanse alliantie voor de ontwikkeling van waterstoftechnologie, dook een foto op van een nieuw type Yamaha-motorblok, genaamd de α live RX. Dit is blijkbaar een driecilinder lijnmotor gebaseerd op de bekende Yamaha driecilinder, CP3, die wordt gebruikt in de MT-09-, XSR900- en MT-09 modellen, maar omgebouwd voor gebruik van waterstof. In plaats van een versnellingsbak is op de α live RX een elektrische generator geplaatst, omdat de triple in deze vorm bedoeld is om als stroomgenerator te dienen. Er wordt zelfs gesproken over het gebruik ervan als range extender in vliegende drones. Maar net als voorheen, dus met versnellingsbak, zou de waterstof-triple gebruikt kunnen worden voor motorfietsen. Met naar verluidt 120 pk vermogen zelfs op het gebruikelijke prestatieniveau van Yamaha’s 900-serie.
De eerste motoren die zijn ontworpen voor gebruik van waterstof in plaats van benzine zijn al eerder gepresenteerd: een viercilinder lijnmotor van Kawasaki, gebaseerd op de H2 met compressor, werd omgebouwd tot waterstof-krachtbron met directe injectie en gebruikt in een vierwielig terreinvoertuig van Kawasaki. Akio Toyoda, de president van Toyota, maakte er naar verluidt een testrit mee. Ook zou er sprake zijn van een nauwere samenwerking tussen Toyota en Kawasaki Heavy Industries voor alles wat met waterstof te maken heeft.
Yamaha heeft zelfs een 5-liter-V8 ontwikkeld voor Toyota – ook geschikt voor waterstof. Het is overigens niet de eerste keer dat Yamaha een motorblok voor personenauto’s ontwikkelt voor een autofabrikant. In het verleden deed Yamaha dat al eens voor Toyota en voor andere fabrikanten zoals Ford of Volvo. Toyota is daarentegen van plan om waterstof in vloeibare vorm te gebruiken in plaats van gas, wat een grote vooruitgang zou betekenen in de praktijk.
Kawasaki Heavy Industries werkt al sinds 2010 aan waterstof als energiebron en ontwikkelt technologieën voor de productie, het transport en het gebruik van waterstof in de hele toeleveringsketen. De naam hiervoor is HySTRA (Hydrogen Energy Supply-chain Technology Research Association). Momenteel worden de eerste tests uitgevoerd voor grootschalige volumetransporten van in Australië met bruinkool geproduceerde waterstof naar Japan. Kawasaki gebruikt hiervoor een speciaal transportschip. Bovendien heeft Kawasaki al gasturbines op waterstof in bedrijf voor stationaire stroomvoorziening, en in de toekomst zijn motoren op waterstof gepland voor vliegtuigen, schepen – en voor tweewielers.