RSD Dakar GS: Moderne BMW met retro Dakar-ambities
De beroemde custombouwer Roland Sands, van Roland Sands Design, heeft een BMW R1200GS in de stijl van een HPN-BMW omgebouwd. Zijn motor, die RSD Dakar GS heet, ziet er niet alleen goed uit, hij moet ook zijn mannetje staan op het zand.
Als basis voor zijn ontwerp, nam Roland Sands de motor waarmee de Belg Gaston Rahier in 1986 mee deed aan de uitputtingsrace. Compleet met sponsors, want ook op Rolands BMW pronkt de naam van een groot tabaksbedrijf. En omdat een motor het niet alleen van zijn looks moet hebben, werd de GS ook technisch klaargemaakt om mee te kunnen doen aan echt rally’s.
Hiervoor werd onder meer de telelever aan de voorzijde vervangen door een upside-down voorvork die afkomstig is van een Honda Africa Twin die werd aangevuld met een Öhlins cartridge. Om plaats te maken voor deze constructie, werd de voorzijde van het frame flink aangepast. Daarom verving Rolands de voorkant van het R1200 frame met dat van een R nine T. De kroonplaten werden op maakt gemaakt. Daarbij werd de geometrie zodanig aangepast dat de RSD Dakar GS bijna identiek is aan de waarden van de BMW HP2 Enduro uit 2006.
Wat ook flink bijdraagt aan zijn Dakar-look is de beschermkap rond de dubbele ledkoplamp, de hoog oplopende ruit, alsmede het GPS-systeem dat eruit ziet als een klassieke roadbookhouder. Om de bestuurder een optimale zitpositie te bieden is de RSD Dakar GS ook voorzien van een hoger stuur, compleet met stabiliserende dwarsbalk, nieuwe hendels, handkappen en handvatten.
De enorme tank is afkomstig van een originele BMW 80 GS uit 1986. Deze is wel aangepast om ruimte te maken voor de moderne GS EFI-elektronica. Het subframe is alleen aangepast om wat optische wijzigingen mogelijk te maken. Zo kreeg het geheel een meer retro-look dankzij een achterspatbord uit 1986, een op maakt gemaakt en ingekort zitje en een gereedschapskoffer.
Rollen doet de RSD op een 21 inch voorwiel en een 18 inch achterwiel. In beide gevallen uiteraard spaakwielen, waar Dunlop D908RR-banden omheen liggen. De enkelzijdige swingarm is voorzien van een Öhlins monoschokdemper. Andere opvallende details zijn de grote K&N-luchtfilters en het Akrapovic uitlaatsysteem met aangepast elektronica die de boxermotor naar verluid vleugels moet geven. Tal van beschermelementen, zoals op de cilinderkoppen en rond het carter, maken de look compleet.
Wie nu helemaal verlekkerd is door de custom van RSD, moet helaas wel zelf aan de slag. De RSD Dakar GS wordt namelijk geen productiemodel, al biedt Roland Sands enkele onderdelen wel te koop aan. Denk bijvoorbeeld aan de door RSD-ontworpen frontcover.