Royal Enfield: batterijen moeten beter en goedkoper
Ook een historisch merk al Royal Enfield gaat met zijn tijd mee en overweegt elektrische motoren. Wanneer zo’n elektrisch model zijn opwachting maakt is onduidelijk. Dat laat Enfield volledig afhangen van de prijs en kwaliteit van batterijen.
Als Royal Enfield nu een elektrische equivalent van een 350 of 650 cc zware motorfiets wil lanceren, lopen de kosten veel te ver op. Daarom doet het de komende jaren voorlopig nog even niets. Verwacht de komende vier à vijf jaar absoluut nog geen elektrische Bullet. Een zware elektrische motorfiets komt sowieso later omdat Royal Enfield verwacht dat eerst lichte motoren (100 tot 125 cc) overgaan op batterijen in plaats van benzine.
Hoe een elektrische Royal Enfield eruit kan zien bewees het Britse Electric Classic Cars in 2020. Toen lanceerde het bedrijf de Photon en die combineert een moderne elektrische motor en batterij met een klassiek uiterlijk. De prestaties doen met 16 pk en een topsnelheid van 1120 km/uur ook aandoenlijk Enfields aan. Grootste verschil met een reguliere Royal Enfield. Die van de Proton is vier keer hoger op thuismarkt Engeland.