Roadtrip: Met de Kawasaki H2 Carbon en H2 SX SE+ naar Zwitserland
De woeste Kawasaki H2 is in alle opzichten een bijzonder apparaat. Een machine die polariseert. Waarover alleen maar uitgesproken meningen bestaan. Een motor die niet is gemaakt om pragmatische redenen, maar gewoon omdat het kan! Vorig jaar kwam er echter ook een praktische versie bij: de H2 SX.
Voor 2019 is die H2 behoorlijk vernieuwd en is er ook nog een H2 SX SE+ bijgekomen. Meer excuus hadden we bij MotoPlus niet nodig voor een mooie testrit: we gingen met beide compressor-Kawa’s op driedaagse roadtrip naar Zwitserland. Dus twee dagen knallen op de Duitse Autobahn, en een dagje sturen in d ebergen met deze twee super-exclusieve compressor-Kawasaki’s: reizen onder druk!
Koen Alders en Eric Bulsink reden in drie dagen bijna 2.300 kilometer op de 231 pk sterke H2 en de 200 pk sterke H2 SX SE+. Maar niet alleen het vermogen en het uiterlijk van deze beide Kawas’s is heel bijzonder, ook de prijs mag er met respectievelijk € 34.900,- en € 30.098,- zijn. In MotoPlus 15, die 26 juli verschijnt, lees je een uitgebreid verslag over deze bizarre roadtrip. (klik hier voor de digitale uitgave)
Voor wie trouwens het overzicht een beetje kwijt is qua H2’s: er bestaan inmiddels zes H2-varianten. Achtereenvolgens zijn er de H2, H2 Carbon en de (niet-straatlegale) H2R met 310 pk; dan de H2 SX, H2 SX SE en de H2 SX SE+.
De H2 en H2 Carbon hebben nu liefst 231 pk (31 pk meer dan voorheen!) en het nieuwe TFT-dashboard, inclusief smartphone-connectiviteit. Ook hebben ze beide de nieuwe topklasse Brembo Stylema-remklauwen (lichter en compacter, met een directer gevoel) en een upgrade van RS10’s naar de nieuwe Bridgestone RS11-banden (in speciale ‘J’-specificatie).
De SE-versie van de H2 SX heeft als extra’s het TFT-dashboard, bochtenverlichting, quickshifter en launch control. Voor 2019 heeft de SE ook de speciale ‘highly durable paint’, de lak die kleine krasjes zelf herstelt (iets wat overigens tot een week kan duren).
De voor 2019 nieuw verschenen SE+ heeft daarbovenop het KECS (Kawasaki Electronic Control Suspension): het elektronisch instelbare veersysteem met adaptief (‘semi-actief’) regelende demping. Verder de nieuwe Brembo Stylema-remklauwen zoals die ook op de 2019-H2 zitten en smartphone-connectiviteit. Ook zijn op de SE+ de tractiecontrole, de power modes en het veersysteem aan elkaar gekoppeld in geïntegreerde rijmodi.
Voor alle SX-varianten is er een Tourer-pakket (€ 1.499,-) en een Performance-pakket (€ 999,-), waarbij het Tourer-pakket eigenlijk onmisbaar is als je de SX echt als reismotor wilt gebruiken. Daarin zitten de zijkoffers met binnentassen, de middenbok, de handvatverwarming en de GPS-steun. Verder twee nuttige valprotectoren aan weerszijden en verder een tankpad, kneepads en velgstriping. Het Performance-pakket gaat vooral om de Akrapovic-uitlaat; verder zit er voor wie dat fijn vindt een getinte ruit in en ook de tankpad, kniekussens en velgstriping.
Zoals een moderne machine betaamt hangen ook deze Kawasaki’s vol met elektronica. Alle H2-modellen (ook de SX-versies) hebben tractiecontrole, een elektronische motorremregeling en hellingshoekafhankelijk ABS. Launch control zit op alle modellen behalve de basis-SX. Ook op alle modellen zit het zogenaamde KCMF, wat staat voor Kawasaki Cornering Management Function. Dit systeem controleert alle bovengenoemde systemen en houdt alle parameters in de gaten van het insturen tot uitaccelereren van bochten. Het moduleert remkracht en motorvermogen voor een vloeiende overgang van accelereren naar remmen en omgekeerd, om de rijder te helpen de bedoelde lijn door de bocht te volgen.
Het controleert de volgende systemen:
KTRC Kawasaki TRaction Control (wheelie control en slide control inbegrepen)
KLCM Kawasaki Launch Control Mode
KIBS Kawasaki Intelligent anti-lock Brake System
KEBC Kawasaki Engine Brake Control