Nieuws

Rijbewijsje scoren?

Heb je er al eens over nagedacht waarom er zo weinig jeugdige instroom in de motorwereld is? Dat is het resultaat van een effectief ontmoedigingsbeleid.

Dat werkt intussen over de generaties heen. En hoe dat er in hakt werd eigenlijk het best toonbaar tijdens een Fehac vergadering. de Fehac doet klassieke dingen. In de vergadering werd gevraagd hoe de leden tegen de nieuwe rijwijsregels stonden.

De algemene teneur was mat. "Er komen bij ons toch al tijden geen jongere leden bij. Dus voor ons is het niet zo relevant."

Toch nog even als geheugensteuntje:.

Dit is dus bij hamerslag besloten:
Factsheet Rijksoverheid:

Quote:
Vanaf de datum van implementatie van de derde rijbewijsrichtlijn (te verwachten met ingang van 19 januari 2013) zijn er voor het motorrijbewijs drie verschillende categorieën, waardoor er drie verschillende motorrijbewijzen gehaald kunnen worden: A1, A2 en A. De categorie A1 is geldig voor de lichte categorie motoren, A2 voor de categorie middelzwaar en A voor zware motoren.

Op grond van de Europese regelgeving zal er sprake zijn van een geleidelijke instroom. Dat betekent dat de verschillende rijbewijzen na elkaar moeten worden gehaald. Het rijbewijs voor de opvolgende categorie kan pas worden gehaald nadat twee jaar ervaring is opgedaan met de lichtere categorie. De minimumleeftijden voor de verschillende categorieën worden in Nederland:
● 18 jaar voor categorie A1
● 20 jaar voor categorie A2
● 22 jaar voor categorie A

Potentiële bestuurders van tweewielige motorrijtuigen die jonger zijn dan 24 jaar, beginnen altijd met de lichtste rijbewijscategorie (A1). Voordat de middelzware categorie (A2) behaald kan worden, moet een bestuurder dus tenminste twee jaar in het bezit zijn van
rijbewijscategorie A1. Zonder A1 kan A2 niet worden gehaald.

Voor het halen van A2 moet een praktijkexamen worden afgelegd. Als iemand rijbewijs A2 twee jaar of langer in bezit heeft, kan categorie A worden gehaald. Hiervoor wordt dan ook weer een praktijkexamen afgelegd.

Via dit instroomprincipe kan een bestuurder dus op zijn vroegst op zijn 22ste de zwaarste categorie A halen. Categorie A kan ook rechtstreeks worden gehaald door kandidaten van 24 jaar en ouder. Zij hoeven dan niet eerst rijbewijs A1 en A2 te halen.

In dat geval moet betrokkene zowel een theorie- als praktijkexamen (AVB en AVD) afleggen.
Ook een bestuurder die minder dan twee jaar in het bezit is van rijbewijscategorie A2 of alleen in het bezit is van rijbewijscategorie A1 kan – wanneer hij de leeftijd van 24 jaar heeft bereikt – examen doen voor de rijbewijscategorie A. In dat geval hoeft de betrokkene
alleen een praktijkexamen af te leggen. Voor rijbewijs A1, A2 en A geldt een geldigheidsduur van 10 jaar.

Als iemand voor de datum van implementatie van de derde rijbewijsrichtlijn beschikt over een rijbewijs A met beperking tot A-licht of als ten aanzien van die persoon voor dat tijdstip het besluit tot afgifte van het rijbewijs is genomen, vervalt na twee jaar automatisch de beperking. De bestuurder krijgt dan automatisch een volwaardig A-rijbewijs. Aan personen die voor de datum van implementatie van de derde rijbewijsrichtlijn een verklaring van rijvaardigheid A-licht hebben gehaald, waarvoor pas op of na de datum van implementatie het besluit tot afgifte wordt genomen, wordt echter een rijbewijs A2 afgegeven (dat dan ook geldig is voor A1). De automatische overgang naar A na twee jaar komt hiermee te vervallen en men zal een examen moeten doen om A te verkrijgen.

Voor A2 en A indirect zullen nieuwe examens worden ontwikkeld door het CBR, omdat hiervoor via de geleidelijke instroom een apart examen wordt gedaan. Dit zal in overleg met betrokken partijen gebeuren. De eisen die aan de examens worden gesteld, worden vastgelegd in ministeriële regelingen. Deze zullen voor de zomer van 2012 worden vastgesteld zodat de nieuwe eisen ruim voor de verwachte datum van implementatie (19 januari 2013) bij de branche bekend zijn.

… en dat terwijl elke breinloze petmans van 19 een zesdehands GTI’tje kan kopen zonder er zelfs maar een wapenvergunning voor nodig te hebben.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws