Rij-impressie meest comfortabele motorfietsen
De gemiddelde leeftijd van de Nederlandse motorrijder kruipt gestaag omhoog, en het is daarom zeer aannemelijk dat menig door de wol geverfde rijder stiekem toch wel verlangt naar zaken als zadelverwarming, een royaal zadel en een verstelbare mega-ruit. Deze alsmaar sneller draaiende wereld is meestal al inspannend genoeg, dus velen willen bij het uitoefenen van de mooiste hobby ter wereld gewoon een stukje comfort.
Luieren moet je natuurlijk niet op de motor, maar ontspannen van bocht naar bocht swingen bij voorkeur wel. Van A naar B en met zo veel mogelijk comfort. In sportieve kringen wordt daar nog wel eens lacherig over gedaan, maar er zijn er nogal wat die er heel gelukkig van worden. Uiteraard is het comfort op een motorfiets van talrijke factoren afhankelijk en het wordt al naar gelang de persoon ook nog eens individueel ervaren. Voor een ‘comfort-score’ hebben we de naar onze mening vijf belangrijkste criteria uit onze standaard testbeoordeling gehaald, zijnde windbescherming, veercomfort (des te beter oneffenheden worden gladgestreken, des te ontspannener de rit), motorloop (in mechanische zin onopvallend draaiend en trillingsvrij motorblok) en de ergonomie voor rijder en passagier (voldoende ruimte en polstering, ontspannen kniehoek en een aangenaam gepositioneerd stuur). Tel de behaalde punten bij deze onderdelen bij elkaar op, en je hebt een prachtig lijstje van comfortabele motorfietsen.
Tegen een torenhoge prijs zeker? Nee hoor, we hebben de winnaar uit drie verschillende prijsklassen geselecteerd, dus er is voor elke portemonnee wat wils. Variërend van de ‘good old’ Suzuki V-Strom tot de – hoe kan et ook anders – Honda GL1800 Gold Wing DCT met zijn prijskaartje van net geen veertig mille! Benieuwd naar de overige comfortknallers? Ga dan nu naar de winkel voor MotoPlus 6/2021!