Nieuws

Rij-impressie Kawasaki ZX-10R SE

Kawasaki heeft altijd goede afkortingen. Na ‘KIBS’ voor Kawasaki Intelligent Brake System hebben de Japanners de nieuwe ZX-10R SE de afkorting ‘KECS’ toebedeeld. Wat het betekent? Het staat weer voor Kawasaki Electronic Control Suspension, ofwel semi-actieve demping. Wat het de superbike brengt, ontdekken we in Spanje.

In de heuvelachtige omgeving van het circuit van Almeria bevindt zich een goed uitgebouwd wegennetwerk. Het asfalt is nieuw, op sommige plekken wat hobbelig, de bochten waaieren hoofdzakelijk breed uit, maar zijn soms ook erg krap. Als rijder van een superbike ben je hier overgemotoriseerd, zoals dat zo mooi heet. Laat je je gaan, dan beland je bij de eerste de beste snelheidscontrole waarschijnlijk achter de tralies. Houd je je een beetje aan de snelheid, dan kun je mooi op de demping letten. Daarbij valt in eerste instantie eigenlijk niets op. ‘Goed’; meer kunnen we er bijna niet over zeggen. Pas een kwartier later, als we de hobbelige weg met het krappe bochtenwerk niet in de Road- maar in de Track-modus rijden, dringt het pas goed door hoe goed dit systeem werkt. Waar de vering in Road heel fijngevoelig reageert en ruim voldoende is gedempt, is het in de Track-modus overdempt en oncomfortabel.

Nog eens een uur later, op het circuit, liggen de verhoudingen compleet anders. Al tijdens de eerste verkennende ronden pompt de achterzijde in Road-modus dusdanig wild, dat je als rijder bij accelereren onder hellingshoek niet meer voelt of de motor achter nog verder inveert, glijdt of beide. In plaats van een nauwkeurige lijn volgt de ‘10’ een wijd uitlopende koers en is het hard werken om hem kort achter elkaar drie keer van de ene op de andere kant te leggen. Zeker gezien het feit dat een ZX-10R zelfs met optimaal afgestelde vering allesbehalve een zware motorfiets is.

>> Lees verder

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Noppennieuws 5 in de winkel!

Noppennieuws 5 in de winkel!

4 oktober, 2024

Op vrijdag 4 oktober is Noppennieuws 5 verschenen en daarin onder meer een test van de nieuwe Beta X-Pro ...
Dikke 450 crosser van Triumph

Dikke 450 crosser van Triumph

4 oktober, 2024

Nadat Triumph eind 2023 haar opwachting maakte in het motocrosssegment met de TF250-X, breidt het nu die lijn uit ...

Overig nieuws