Rij-impressie Kawasaki supersport-racers
De Supersportklasse is tientallen jaren lang zo’n beetje de dragende klasse in de wegracerij geweest, maar de formule dreigt door de ontwikkelingen in de markt voor straatmotoren fors op de schop te gaan. Hoewel de toekomst voor deze raceklasse er in zijn huidige vorm misschien niet zonnig uit ziet, deed het dat onlangs op het circuit van Assen wel, toen we met de Kawasaki ZX-6R van IDM-coureur Rob Hartog mochten rijden
Rob Hartog woont zo ongeveer op een 600. Hij rijdt nu zijn elfde seizoen en alleen in 2016 maakte hij een uitstapje naar het EK Superstock 1000 op een ZX-10R. Dit jaar rijdt hij in het IDM, oftewel het internationale Duitse ‘Meisterschaft’, in het Nederlands-Duitse team ‘Füsport RT Motorsports by SKM Kawasaki’, dat tevens een aantal rijders in het IDM Supersport 300 heeft, onder wie Luca de Vleeschauwer. Zowel van Hartog als De Vleeschauwer mogen we de racer aan de tand voelen, die uiteraard flink geprepareerd zijn. Minder extreem dan de WK (en ook het BSB) machines trouwens, omdat de tuningvrijheden in het IDM net iets minder groot zijn. Zo moet er met de originele kelken worden gereden en mag alleen de timing van de nokkenassen worden gewijzigd door ze iets te verdraaien, terwijl de kop niet bewerkt mag worden. Ondanks de enigszins beperkte tuning maatregelen leveren de IDM-racers uiteraard beduidend meer vermogen dan de originele straatmachines, daarnaast zijn ook de rijwielgedeeltes compleet onder handen genomen, met onder meer high-end vering.
Wat er allemaal precies aan zo’n IDM supersport is veranderd en hoe ze rijden, je leest het allemaal in MotoPlus 15/2021. MotoPlus iedere twee weken thuis op de mat (met gratis toegang tot ons digitale archief met inmiddels meer dan 360 uitgaven) kan natuurlijk ook, klik daarvoor hier!