Nieuws

Ride Height Device vanaf 2023 verboden

Doorgewinterde MotoGP-fans kennen het fenomeen: het Ride Height-device. Coureurs laten hiermee bij het uitkomen van de bocht handmatig de voor- en achterkant zakken voor een lager zwaartepunt, minder wheelie-neigingen en dus een snellere exit. De Grand Prix Commision (FIM, Dorna, IRTA en MSMA) heeft  besloten dat deze aan de voorkant vanaf 2023 niet meer gebruikt mag worden.

Het trucje is – zoals zoveel technische foefjes – in 2019 in het leven geroepen door de knappe koppen van Ducati om een raketstart te kunnen produceren. Tot op heden gebruiken de Italianen als enige fabrikant het doorontwikkelde systeem tijdens de wedstrijd aan voor- en achterzijde. In de beginfase werkte het alleen op de achterkant, bij Ducati dit seizoen dus voor- en achteraan. Het holeshot-device, dat coureurs net als in de motocross enkel bij de start gebruiken, mag in 2023 nog wel gebruikt worden. Dit zorgt namelijk alleen voor een betere start en niet voor een hogere (top)snelheid.

Dat laatste is voor de GP-commissie namelijk de voornaamste reden om het Ride Height-device af te schaffen. De commissie is bang dat de topsnelheid straks zó hoog komt te liggen dat bepaalde circuits onveilig worden. Ook wil de commissie de hoge kosten die verbonden zijn aan het ontwikkelen van dergelijke technologieën vermijden én het voor de coureurs niet nóg moeilijker maken om een machine van ongeveer 300 pk te besturen. Veel toprijders (die overigens niet in dienst zijn van Ducati) hebben zich ook al tegen het systeem uitgesproken.

Ook de motorfietsfabrikanten – op vanzelfsprekend Ducati na – zijn voor een verbod. Ze wijzen niet alleen op het kostenplaatje, maar ook op het feit dat deze ontwikkelingen nooit terug zijn te vinden op productiemotoren.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Suzuki GSX-8R

Eerste test Suzuki GSX-8R

2 maart, 2024

Suzuki breidt haar afgelopen jaar geïntroduceerde paralleltwinplatform nu uit met een sportieve exponent? Met een ...
Kawasaki Promo Tour 2024

Kawasaki Promo Tour 2024

1 maart, 2024

Vrijblijvend proefrijden op je favoriete Kawasaki. Dit jaar trekt de Kawasaki Promo Tour weer door het land om jou ...
Stijlvol jasje van LS2

Stijlvol jasje van LS2

1 maart, 2024

LS2 ken je waarschijnlijk voornamelijk van haar helmen, maar de Spaanse firma heeft inmiddels ook een uitgebreid ...

Overig nieuws