Nieuws

Renault verbaast met elektrische scrambler

Samen met de nieuwe elektrische Renault 4 E-Tech presenteerde de Franse autofabrikant in Parijs verrassend genoeg een motor: een retro scrambler, ook met elektrische aandrijving.

Onlangs presenteerde Renault de nieuwe elektrische auto Renault 4 E-Tech op de Autosalon van Parijs. Daarnaast presenteerde de Franse autofabrikant een reeks Franse elektrische start-ups onder het motto ‘4 movements’. De start-ups flankeren op hun beurt de Renault 4 E-Tech met andere producten en modellen. De volgende zijn gepland voor marktintroductie in 2025: een minicaravan, een vliegtuig, een watervoertuig in de vorm van een scooter en een motorfiets – allemaal elektrisch aangedreven. Volgens Renault zijn deze vier elektrische alternatieven al beschikbaar voor pre-order en zouden ze ook beschikbaar moeten zijn vanaf het voorjaar van 2025, elk in een kleine serie.

De door Renault gepresenteerde elektrische motorfiets is de Heritage Spirit Scrambler van Ateliers Heritage Bike, een Franse start-up. Met 7 kW, ongeveer 10 pk piekvermogen, is de Heritage Spirit Scrambler ingedeeld in de Europese 125cc-klasse. De E-Scrambler haalt een topsnelheid van rond de 100 km/uur. Het opgegeven koppel van 280 Nm van de elektrische wielnaafmotor direct in het achterwiel is indrukwekkend – schakelen is niet nodig.

Andere belangrijke gegevens van de Heritage Spirit Scrambler zijn een bedrijfsspanning van 48 volt, lithium-ion-accu’s met een capaciteit van 4,8 kWh en een actieradius van 110 kilometer. Het voordeel van de relatief lage accucapaciteit is het lage gewicht; met een geclaimde 137 kilogram is deze elektrische motorfiets verrassend licht. En met een wielbasis van 1.300 millimeter is hij ook kort. Daarbij komt nog een opmerkelijk steile balhoofdhoek van 66 graden en een zithoogte van 800 millimeter.

De Heritage Spirit Scrambler heefteen stalen frame en achterbrug. Voor zien we een upside-down-vork van WP en achter een EMC-schokdemper. De 17-inch aluminium spaakwielen van Excel hebben dikke banden, typisch voor een scrambler. Merk: Heidenau. Brembo tekent voor de remmen. Het zadel is naar verluidt handgemaakt en bekleed met echt leer. Aangezien het een voertuig uit een kleine serie is, is de prijs is navenant hoog met liefst 24.950 euro. De ’50’-versie, beperkt tot 45 km/uur is slechts iets goedkoper en kost 23.450 euro.

Een ‘125’ elektrische motorfiets voor 24.950 euro? Wie zou dat kopen? We vermoeden dat de marktintroductie van dergelijke producten mogelijk is omdat er in Frankrijk subsidies zijn voor startende bedrijven die zich inzetten voor elektromobiliteit. Wat je daarvan vindt, valt nog te bezien. En of dat in dit specifieke geval zo is, is niet bevestigd. Maar het zou een verklaring kunnen zijn voor het feit dat een nieuw, klein bedrijf het zich kan veroorloven om een dergelijk model te ontwikkelen en het in kleine series op de markt te brengen.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws