Rechter: Offroad rijden door natuurgebied niet per definitie strafbaar
Drie offroad-rijders, die eerder werden veroordeeld voor het verstoren en vernielen van de natuur, zijn hier in een hoger beroep van vrijgesproken. De rechtbank van Leeuwarden oordeelde dat de mannen de wet niet hadden overtreden door met hun motor door het Holtingerveld bij Havelte te rijden.
In een eerdere rechtszaak werd het drietal hier wel voor veroordeeld.
Naar nu blijkt is dat juridisch niet helemaal juist geweest. Zo is in de nieuwe Flora- en Faunawet bepaald dat het rijden door de natuur – mits niet nadrukkelijk verboden middels een verkeersbord – alleen strafbaar is als aangetoond kan worden welke specifieke soorten planten en dieren vernield of verstoord zijn. Advocaat Johan van Groningen, die de drie offroad-rijders bijstond in hun hoger beroep: “Voor elk zogeheten Natura 2000-gebied is beschreven welke specifieke dieren- en plantensoorten beschermd moeten worden. Voor het Holtingerveld, waar mijn cliënten staande zijn gehouden, zijn dat de kamsalamander en witsnuit-libelle. Daar moest dus wel worden bewezen dat mijn cliënten juist deze soorten iets hebben aangedaan.” Dat bewijs ontbrak echter.
Natuurmonumenten – beheerder van vele natuurterreinen, waaronder het Holtingerveld – is niet blij met deze uitspraak. Alje Zandt: “Motoren zijn ongewenst in natuurgebieden, dat vinden wij als natuurbeheerders, maar dat vinden ook onze bezoekers. Het was al lastig om offroad-rijders op heterdaad te betrappen, maar door deze uitspraak wordt het ook nog eens erg moeilijk een zaak juridisch rond te krijgen. Als uit de rechtspraak blijkt dat iets niet strafbaar is, dan kunnen onze opsporingsambtenaren immers niets doen.”
“Bovendien vindt de rechter dat de gemeente Westerveld de verkeerde borden heeft geplaatst om gemotoriseerd verkeer te weren. Die hebben volgens de rechter geen rechtskracht, omdat ze verwijzen naar de Algemeen Plaatselijke Verordening. Ze hadden moeten kiezen voor het verkeersbord C1 van de Wegenverkeerswet, dat staat voor ‘Verboden in te rijden voor alle verkeer’. Wij hadden in het hele gebied met zijn vele verschillende grondeigenaren gekozen voor een eenduidige eigen bebording, maar de rechter denkt daar anders over. We zullen dus moeten overwegen andere borden te gaan gebruiken.”