Nieuws

Psst, NR750 kopen?

Psst, NR750 kopen? Nee, dat zal je niet snel vanuit een steegje worden toegefluisterd. Voor zo’n zeldzaam stukje motorfiets ben je al snel aangewezen op bijvoorbeeld een veiling en zul je diep in de buidel moeten tasten. Het prijskaartje van deze Honda NR750 uit 1994 vermeldt een prijs van 235.000 Australische dollar.

Het ding heeft exact 5 kilometer gelopen, dus dat komt neer op 47.000 dollar per gereden kilometer. Voor omgerekend 150.000 euro word je dan eigenaar van deze zeer bijzondere Honda met ovale zuigers, waarvan er slechts 300 zijn gebouwd. Theoretisch biedt zo’n motorblok met ovale zuigers veel voordelen. Er is meer plaats voor de kleppen, minder interne wrijving en mede daardoor zijn er hogere toerentallen mogelijk en zijn er minder wrijvingsverliezen. Maar in de praktijk bleek de afdichting van de verbrandingskamers een probleem, terwijl de kosten voor de uitzonderlijke vormen de pan uit rezen. Voorbeeld: de speciale ovale zuigerveren kostten al snel 400 euro per stuk, een zuiger ongeveer 860 euro, een van de dubbele cilinders zo’n 4.200 euro en als een van de achtkleps-cilinderkoppen de geest gaf, moest je al snel rekenen op een kleine 9.000 euro. 

Toch waren het niet deze hoge bedragen of het exorbitant hoge aanschafprijs van destijds 150.000 gulden die het einde betekenden voor deze 125 pk sterke carbon-sportmachine. Dat zetje werd gegeven door de in 1992 gepresenteerde Honda CBR900 Fireblade, die met 206 kilo zo’n 40 kilo lichter was, 3 pk meer in huis had en maar een derde van de NR750 kostte.      

Toch was die NR750 zijn tijd ver vooruit. Naast de ongebruikelijk layout van de V4 met de ovale zuigers, 32 kleppen en extreme toerentallen van meer dan 15.000 tpm was deze Honda ook op andere gebieden heel vooruitstrevend. De vrij te programmeren injectie was bijvoorbeeld standaard, net als de cassette-versnellingsbak met anti-hop-koppeling en de nokkenasaandrijving middels tandwielen. En dan hebben we het nog niet eens over dure onderdelen als titanium drijfstangen of een carbon stroomlijn. Die laatste kostte overigens 12.000 euro. 

Zoals gezegd staat deze NR750 met 5 kilometer te koop in Australië voor 235.000 Australische dollar, zo’n 152.000 euro. Niet verkeerd voor een van de slechts 300 geproduceerde machines met deze achtergrond.  

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Triumph Daytona 660

Eerste test Triumph Daytona 660

14 april, 2024

Ook Triumph wil een graantje meepikken in het groeiende segment van betaalbare sportieve motorfietsen. Waar de ...

Overig nieuws