Project D-TA: Zonder aanloop de berg op
Als niet alleen het achterwiel, maar ook het voorwiel je naar boven trekt, dan wordt de weg naar boven een stuk makkelijker. Verschillende knutselaars hebben al geprobeerd zo’n allwheeldrive-motor te bouwen, de meesten weliswaar technisch succesvol, maar economisch niet.
Of de DT-A van Guido Koch daarin verandering gaat brengen is nog maar de vraag, maar hij ziet én rijdt zeer belovend. De truc zit hem volgens Guido in zijn aanpak. In plaats van een voorwielaandrijving voor een bestaande motor te bouwen, nam hij juist dit deel als basis voor zijn project.
Grootste uitdaging was het behouden van zowel een veerweg als kettingspanning voor het voorwiel. Dat kreeg de Duitser voor elkaar door zowel de voorste swingarm als de aandrijving concentrisch te lageren. Door een naafbesturing met homokinetische koppeling te ontwikkelen lukte het om een volle stuuruitslag van 35 graden te combineren met een ketting die altijd op spanning blijft. Dat hij hiervoor bijna alle onderdelen zelf moest ontwerpen, was de 48-jarige ingenieur wel toevertrouwd.
Sterker nog, eigenlijk komen alleen het blok en achterbrug van een bestaande motor, te weten een KTM 990 Adventure. De rest is ontworpen én gebouwd door hem zelf. De aandrijving van beide kettingen gebeurt middels een tandriem die aangedreven wordt door de centrale aandrijfas. Technisch ook een hoogstandje. Het resultaat is dat de DT-A, wat staat voor Double Traction editie A, een heuvel van wel 60 graden op kan rijden. Zónder aanloop. Of de motor ooit in productie genomen gaat worden, is nog de vraag. Dat hangt af van de duurzaamheid en of er iemand in wil investeren.
De tijd zal het leren. Feit is dat het mooi is dat er nog altijd paradijsvogels zijn die dergelijke concepten ontwerpen!