Problemen Molenaar Racing
Het voortbestaan van het enige Nederlandse GP-wegraceteam wordt ernstig. Teambaas Arie Molenaar geeft zichzelf tot en met vrijdag 4 februari de tijd om de ontbrekende 3,5 ton te vinden die de begroting van zijn team rond zou maken. Zonder dat geld is het niet verantwoord om aan het nieuwe seizoen te beginnen, stelt Molenaar. Daarmee komt ook de GP-carrière van Jasper Iwema in gevaar. Iwema tekende tijdens de laatste race van 2010 een overeenkomst met het team.
Molenaar is in de problemen gekomen door een combinatie van factoren. Partijen die toezeggingen hebben gedaan, komen toch niet over de brug. Eind 2010 achtte Molenaar een tekort van 1,5 tot 1,7 ton op de totale teambegroting van 1,2 miljoen nog overbrugbaar, maar recent is de financiële last volgens hem ondraaglijk geworden. Het afhaken van betaalzender Sport1 dat zich onlangs geïnteresseerd toonde om de GP’s op de Nederlandse tv te brengen, zorgde er voor dat partijen de toezegging introkken, terwijl het ontbreken van tv-uitzendingen het aantrekken van nieuwe sponsors verder bemoeilijkt, verduidelijkte Molenaar tijdens een inderhaast ingelaste persconferentie op het TT-circuit in Assen. “Wij hebben vrijdag 4 februari gesteld als deadline”, aldus Molenaar. “Het is vijf voor twaalf en we hopen dat er toch nog partijen opstaan die bereid zijn er in te springen.” “Arie heeft de afgelopen jaren zo vaak gaten gedicht, nu kan het niet meer”, sprak Iwema’s manager Jan Abbink. Het team zou financieel tot en met de Dutch TT kunnen draaien, daarna is de toekomst ongewis. Molenaar ziet niets in dat onzekere scenario. “Dat doen we niet”, gaf hij aan. “We willen het hele jaar rijden.”
Het seizoen 2010 werd voor Team Molenaar vooral mogelijk gemaakt door een geldschieter die coureur Randy Krummenacher meebracht. De Zwitser en zijn sponsor hebben echter de overstap gemaakt naar de Moto2, waardoor Molenaar op zoek moest naar een nieuwe sponsor. Dat blijkt in het huidig economisch klimaat een lastige klus. “Je hebt sponsors die het je gunnen en sponsors die het als pure business zien. Die laatste groep hebben we nu nodig”, meende Jan Abbink aan.
Molenaar gaf aan dat hij regelmatig contact had met Dorna. “Het vervelende is dat er veel teams zijn die vergelijkbare problemen hebben als wij.” Molenaar en Abbink hopen dat door hun noodkreet krachten vrijkomen die het voortbestaan van het team garanderen. Een spoedig te nemen besluit is ook een voorwaarde voor deelname aan de voorseizoenstrainingen die volgende week beginnen in Spanje.
Het Molenaar Racing Team heeft een rijke Nederlandse historie. Chefmonteur Hans Spaan hielp in 1995 en 1996 Haru Aoki aan de wereldtitel in de 125 cc-klasse. Ook Jurgen van den Goorbergh, Jarno Janssen, Joey Litjens, Raymond Schouten en Hugo van den Berg reden voor het team. Vorig jaar veroverden Randy Krummenacher en de Spanjaard Luis Salom de negende en twaalfde plaats in het 125 cc-WK. Salom heeft vooralsnog ook voor 2011 een contract met Molenaar.