Premium

Vergelijkingstest Suzuki – Triumph

Eigenlijk hebben de Suzuki Katana en Triumph Speed Triple RR niks met elkaar gemeen, op één ding na: ze beide niet in een bepaald hokje te plaatsen en combineren de eigenschappen van verschillende genres. Wij gingen met het tweetal op pad!

Ze passen simpelweg niet in een strak gedefinieerde categorie: de Suzuki met zijn klassieke Katana-lijnen is net zo min een retro als de Triumph een caféracer. De ene is daarvoor veel te modern uitgerust, de andere ontbreekt het aan ambachtelijke authenticiteit. En hoewel de Katana zowel rijwielgedeelte als blok van de GSX-S1000 heeft geërfd, is ‘ie ook zeker geen naked bike pur sang. De Speed Triple RR daarentegen wortelt sterk in de Engelse naked driepitter, maar schuift met zijn halve topkuip weer richting de sportieve kant, zonder daarin heel radicaal door te slaan. Een duo dat zich niet in een hokje laat plaatsen kortom, maar hoe vertaalt zich dat eenmaal in het zadel? Al op de eerste meters valt op hoe gecultiveerd de Suzuki viercilinder loopt en hoe goed hij klinkt. Zijn toon is nogal duister van kleur, met een krachtige en ronduit aangename brom. Toch delft ‘ie op dit punt het onderspit tegen de nóg krachtiger klinkende Triumph driecilinder, waarvan het hese timbre prachtig aansluit op de ruigere motorloop.

Maar hoe rijdt het duo? En wie is nou eigenlijk de betere van de twee? Dat lees je in MotoPlus 02/2023!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Bandentest 2024: 6 toerbanden!

Bandentest 2024: 6 toerbanden!

17 mei, 2024

Goede banden zijn natuurlijk van groot belang. Ze vormen het contact tussen motor en wegdek en ze maken het ...

Overig nieuws